Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Klasik Kemençe) CKC 311 5 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. 

Dersin İçeriği

Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması, teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme, 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanma. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Buselik makamını genel hatlarıyla kavrar ve ara perdeleri öğrenmeye başlar Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
2 Çalgının akordunu yapmayı öğrenir Grupla Çalışma,
3 Hazırlanmış bir program sunumu yaparak bireysel icra yeteceğini geliştirir Grupla Çalışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neva telinde etüt no:3 ve Yegah telinde etüt no:2
2 Neva telinde etüt no:4 ve Yegah telinde etüt no:3 ve önceki haftanın tekrarı
3 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi
4 Buselik makamında etüt no:1
5 Buselik makamında etüt no:2
6 Performans görevi ve Buselik makamında etüt no:1 / 2
7 Performans görevi ve Buselik makamında etüt no:1 / 2 ve ara perdelerin öğrenilmesi
8 Ara sınav
9 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi
10 Buselik makamında etüt no:1 / 2 / 3
11 Buselik makamından seçme eser dinleme ve inceleme. Ara perdelerin öğrenilmesi
12 Performans görevi
13 Performans görevi ve genel tekrar
14 Genel tekrar ve final hazırlığı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Basılı Yayın: 

Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat

Üç Telli Klasik Kemençe Eğitimine İlişkin Bir Yöntem, Sanatta Yeterlik Tezi, Aslıhan Eruzun Özel

Refik Bey, Murat Bardakçı, Pan Yayınları

Asri Kemençe, Dr. Zühdü RIza Tinel, çev. Ayhan Sarı

İşitsel yayın: 

Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları serisi

İhsan Özgen, Peşrev Saz Semaileri

Necdet Yaşar, Arşiv Serisi, Kalan Müzik

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır.
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir.
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Buselik makamını genel hatlarıyla kavrar ve ara perdeleri öğrenmeye başlar
2 Çalgının akordunu yapmayı öğrenir
3 Hazırlanmış bir program sunumu yaparak bireysel icra yeteceğini geliştirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4