Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı II (Kaval) CKV 212 4 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kullanılan Me todlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. 

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
4 Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
6 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavalda kademe çalışmaları Kavaldaki ses bölgelerinin porte üzerinde nota olarak gösterilmesi
2 2. ve 3. Kademe sesler ile ilgili etüt çalışmaları 2 numaralı etüt çalışmasının bona olarak çalışılması ve etüt parçasındaki seslerin kaval üzerinde gösterilmesi
3 Sinsin Türküsü 3- Kayseri-Bünyan yöresine ait Sinsin isimli türkünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
4 Ellik türküsü -Kavalın 2. ve 3. kademelerindeki notalırından oluşan Sivas yöresine ait Ellik türküsünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
5 Dudak 4. kademesiyle Elde Edilen Sesler Kavalın 4. kademesinden çıkan seslerin porte üzerinde gösterilmesi, bununla ilgili etüt çalışmaları.
6 2.3.ve 4. Kademe seslerle ilgili örnek alıştırmalar numaralı etüt parçasının Bona olarak okutulması,
7 Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri La kararlı 5 koma si bemol arıza alan dizi hakkında genel bilgiler..
8 Al Fadimem Kürdi dizisinde, Al Fadimem isimli türkünün bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması
9 Uşşak dizisi Geçmişten gununmuze Ussak makamının tarifi ve örnekleriekler
10 Dere Kenarında Taş Ben Olaydım Giresin yöresine ait Dere Kenarında Taş Ben Olaydım isimli türkünün notasının bona olarak okutulması, sonra solfejinin yapılması
11 İleri dil teknikleri alıştırmaları Notasyonda kullanılan vurgu işaretleri hangileridir bunların araştırılması, bunlarla ilgili örnek çalışmalar
12 Dil vurgularının uygulanışı Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri
13 Geleneksel İcrada Yanak Vurularının Uygulanışı Yanak vurgularının uygulanışı ile ilgili videoların izlenmesi ve egzersizlerin yapılması
14 Genel Tekrar Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyla tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dil siz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,   

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. 5 5 5 5 5 5 5
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır.
3 Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar.
4 Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır.
5 Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. 5 5 5 5 5 5
6 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4