Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Mey-Zurna) | CMZ 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Dersin İçeriği | Çalgının tanımı, tutuş tekniği, basit egzersizlerin çalınması. Metot takibi, eserin icrası, seviyeye uygun egzersizlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mey Tarihçesi | İlgili konu üzerine yazılı kaynaklardan bilgilere ulaşılması |
2 | Çalgının Yapısal Özellikleri | Çalgının fiziksel yapısı, klavye üzerindeki bütün seslerin ve seslerin nasıl çıkarılması gerektiği gösteren resimlerin hazırlanması |
3 | Düz Ses Üfleme | la-si-do-re-mi seslerinin ikilik ve dörtlük süreler içerisinde doğru dudak pozisyonuyla uzun uzun üfletilmesi ve klavyedeki perdelere aşina olmaya başlatılması |
4 | Aralık Çalışması | Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması |
5 | Aralık Çalışması | Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması |
6 | Parmak Egzersizleri | Tiz fa natürel sol ve pest fa diyez sesleri de eklenerek çeşitli ritmik yapılarda etütlerin hazırlanması |
7 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
8 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
9 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
10 | Tınlatarak Üfleme | Çalgının karakteristik yapısında yoğun olarak görülen tınlatarak üfleme tekniği anlatılarak belirli yerlerinde tınlamaların gösterildiği ve tınlatmaya uygun motifleri bünyesinde barındıran etütlerin hazırlanması |
11 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
12 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
13 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
14 | Dönem Genel Tekrarı | Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi, sözlü ve uygulamalı sınav yapılması için ön hazırlık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cebrail Kalın Mey Metodu Kitabı, Hasan Hüseyin Şahin Ders Notları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | ||||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | ||||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | ||||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | ||||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | |||||||||||
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | |||||||||||
3 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | |||||||||||
4 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | |||||||||||
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | |||||||||||
6 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | |||||||||||
7 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | |||||||||||
8 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |