Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Klasik Kemençe) CKC 211 3 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. 

Dersin İçeriği

Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması. Teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme. 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler,
2 Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. Tartışma, Grupla Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. Anlatım, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kemençenin yapısı, kemençenin kültürü, tarihi ve tutuşu. Enstrüman edinme
2 Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. Enstrüman edinme ve çalışma
3 Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. Çalışma
4 Yay çekme tekniğinin önemini kavrayarak nelere dikkat edilmesi Pratik
5 Yay tekniğinde senkronizasyon durumu Pekiştirme
6 Sol el parmakların kemençeye uygun yerleşimini ve parmak numaralarını kavrama. Rast telindeki parmak pozisyonları Pekiştirme
7 Pekiştirme Pratik
8 Ara sınav Pratik
9 Pekiştirme Pekiştirme
10 Ana perdeleri ezberleme Pratik
11 Bireysel pratik yapma alışkanlığını pekiştirme Pratik
12 Genel Tekrar Pratik
13 Genel Tekrar Pratik
14 ana perdeler ile gam Pratik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Basılı yayın:

Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat

Üç telli klasik kemençe eğitimine ilişkin bir yöntem, Sanatta yeterlilik tezi, Aslıhan Eruzun Özel

Refik Bey, Murat Bardakçı, Pan Yayıncılık

Asri Kemençe, Dr. Zühdü Rıza Tinel, çev. Ayhan Sarı

 

İşitsel yayın:

Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları Serisi

İhsan Özgen, Peşrev ve Saz Semaileri

Necdet Yaşar, Arşiv serisi, Kalan Müzik

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar 5 5 5 5
2 Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. 5
3 Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. 5
4 Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4