Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güç Elektroniği | EEM 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Güç Elektroniği Endüstriyel Uygulamaları |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Asistan Kemal Kalaycı, Asistan Halime Hızarcı |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Güç elektroniği elemanları, güç elektroniği devre türleri, kullanım şekilleri ve amaçları, güç elektroniği devrelerinin tasarımı konularında öğrenciye teorik alt yapı kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Güç Elektroniği Devrelerinin Uygulama Alanları ve Güç Elektroniği Elemanlarının Tanıtılması. Güç Elektroniği Elemanlarının (Güç diyodu, Tristör, BJT,MOSFET,IGBT,GTO,MCT,TRIYAK) İletim Kesim Karakteristiklerinin Tanıtılması ve Performanslarının Karşılaştırılması. Güç Elektroniği Elemanlarının İletime Geçirilme Yöntemleri. DA-DA Çeviriciler. Alçaltıcı (Buck) Çevirici Yükseltici (Boost) ve Alçaltıcı-Yükseltici Çeviriciler. Doğrultucu Devreler. Bir Fazlı Kontrolsüz/Kontrollü Doğrultucu Devreleri. Doğru Akım Devrelerinde Kalitenin Ölçülmesi. Üç Fazlı Kontrolsüz/Kontrollü Doğrultucular. Bir ve Üç Fazlı Doğrultucu Devrelerde Kaynak Self Etkisi (komutasyon). 4 Bölgeli Kontrol. Çift Yıldız Doğrultucu Tanıtılması. 12 Darbeli Doğrultucunun Tanıtılması. PWM doğrultucu. Bridgeless Doğrultucu. Bir Fazlı Alternatif Akım Kıyıcıları. Üç fazlı alternatif akım kıyıcıları. Frekans Dönüştürücüler. Eviriciler. Bir ve üç fazlı iki seviyeli eviriciler (2L). Üç seviyeli eviriciler (3L inverter). Yumuşak Anahtarlama. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güç Elektroniği Devrelerinin Uygulama Alanları ve Güç Elektroniği Elemanlarının Tanıtılması | |
2 | Güç Elektroniği Elemanlarının (Güç diyodu, Tristör, BJT,MOSFET,IGBT,GTO,MCT,TRIYAK) İletim Kesim Karakteristiklerinin Tanıtılması ve Performanslarının Karşılaştırılması. | |
3 | Güç Elektroniği Elemanlarının İletime Geçirilme Yöntemleri. | |
4 | DA-DA Çeviriciler. Alçaltıcı (Buck) Çevirici | |
5 | DA-DA Çeviriciler. Yükseltici (Boost) Çevirici , Alçaltıcı-Yükseltici (Buck-Boost) Çevirici | |
6 | Doğrultucu Devreler. Bir Fazlı Kontrolsüz/Kontrollü Doğrultucu Devreleri. | |
7 | Devam. Doğru Akım Devrelerinde Kalitenin Ölçülmesi. Üç Fazlı Kontrolsüz/Kontrollü Doğrultucular. | |
8 | Devam. | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Bir ve Üç Fazlı Doğrultucu Devrelerde Kaynak Self Etkisi (komutasyon). 4 Bölgeli Kontrol. Çift Yıldız Doğrultucu. 12 Darbeli Doğrultucu. | |
11 | PWM doğrultucu. Bridgeless Doğrultucu. Bir Fazlı Alternatif Akım Kıyıcıları. | |
12 | Üç fazlı alternatif akım kıyıcıları. Frekans Dönüştürücüler. | |
13 | Eviriciler. Bir ve üç fazlı iki seviyeli eviriciler (2L). Üç seviyeli eviriciler (3L inverter). | |
14 | Devam. Yumuşak Anahtarlama. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güç Elektroniği Devreleri Ders Notları (2022). Prof.Dr.Uğur Arifoğlu |
Ders Kaynakları | [1] Güç Elektroniği Devreleri Ders Notları (2022). Prof.Dr.Uğur Arifoğlu [2] Güç Elektroniği Devreleri, Mohan, (çeviri),Literatür Yayınları,İstanbul. 2005. [3] Güç elektroniği , Remzi Gülgün,Yıldız Teknik Ünv.Matbaası, 1999 [4] Güç Elektroniği, Muhammed Rashid, (çeviri), Nobel Yayınları,İstanbul,2015 [5] Güç Elektroniği, Hacı Bodur, Birsen Yayınevi,2012,İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |