Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektronik I | EEM 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN, Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektronik tüm devre tasarımında kullanılan yarıiletkenler hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Elektronik devrelerde kullanılan diyot, BJT, MOSFET, JFET gibi yarıiletken malzemelerin iç yapılarının ve elektriksel özelliklerini ne şekilde kazandıklarının incelenmesi, sınıfları ve kutuplanmaları hakkında bilgi sahibi olmak, sıcaklığın bu yarıiletlenkerin çalışmasına etkilerinin incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yarıiletken malzemelerde akım iletimi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | pn jonksiyonu ve yarıiletken diyodun kutuplanmasını, özeğrilerini, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bipolar jonksiyonlu tranzistörün kutuplanmasını, karakteristik özeğrilerini, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | Tranzistörlü Kuvvetlendirici türlerini bilir ve her kuvvetlendiricide BJT'ye ait değişken işaret eşdeğer devresini oluşturabilir. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Mosfet ve Jfet'lerin türlerini ve türlerine göre çalışmasını, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir, Kuvvetlendirici devrelerde kullanılan Mosfet ve Jfet'lerin AC eşdeğer devresini oluşturur. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
6 | Sıcaklığın BJT'nin akım gerilim parametrelerine etkisini bilir. | Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malzemelerin Elektriksel Olarak Sınıflandırılması, Yarıiletkenler- Has Yarıiletkenler, n-tipi yarıiletkenler, p-tipi yarıiletkenler | |
2 | Difüzyon akımı ve süreklilik denkleminin çıkarılması | |
3 | pn jonksiyonu ve yarıiletken diyodun kutuplanması | |
4 | Einstein bağıntısı ve diyot denklemi | |
5 | Diyodun akım-gerilim eğrisi, Diyodun değişken işaret eşdeğeri | |
6 | Geçiş bölgesi genişliği, jonksiyon ve difüzyon kapasiteleri, Diyot çeşitleri | |
7 | Bipolar jonksiyonlu tranzistörlerin kutuplanması, Ebers Moll Modeli ve denklemlerinin çıkarılması | |
8 | Ortak Bazlı, Ortak Kollektörlü, Ortak Emiterli Kuvvetlendiriciler | |
9 | Yıl İçi Sınavı | |
10 | BJT'de h-parametrelerinin çıkarılması, BJT'nin yüksek frekans eşdeğer devresi | |
11 | JFET'lerin sınıflarına göre kutuplanması, Akım-gerilim ilişkileri, AC eşdeğer devresinin çıkarılması | |
12 | MOSFET'lerin sınıflarına göre kutuplanması, Akım-gerilim ilişkileri, AC eşdeğer devresinin çıkarılması | |
13 | Bipolar jonksiyonlu tranzistörlerde bağıl duyarlılık | |
14 | Bipolar jonksiyonlu tranzistörlerde ısıl kararlılık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sait Türköz- Elektronik Devreler-I, Duran Leblebici-Elektronik Elemanlar, Halit Pastacı-Elektronik Devreler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yarıiletken malzemelerde akım iletimi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | pn jonksiyonu ve yarıiletken diyodun kutuplanmasını, özeğrilerini, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bipolar jonksiyonlu tranzistörün kutuplanmasını, karakteristik özeğrilerini, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Tranzistörlü Kuvvetlendirici türlerini bilir ve her kuvvetlendiricide BJT'ye ait değişken işaret eşdeğer devresini oluşturabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Mosfet ve Jfet'lerin türlerini ve türlerine göre çalışmasını, akım-gerilim ilişkilerini ve bağıntılarını bilir, Kuvvetlendirici devrelerde kullanılan Mosfet ve Jfet'lerin AC eşdeğer devresini oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Sıcaklığın BJT'nin akım gerilim parametrelerine etkisini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 3 | 9 | 27 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 298 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |