Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Kontrol | EEM 442 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN YAZICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tasarımsal pencereden endüstriyel otomasyon dünyasına girebilmenin yolunu öğrenip ,temel durumlara ait otomasyonel çözüm üretebilecek konuma gelmek.endüstriyel otomasyon uygulamaları gerçekleyebilmek |
Dersin İçeriği | Kumanda sistemlerinin yapısı ,haberleşme dünyası için standartlar otomasyonel sistemlere genel bakış,sıralı kontrol,hareket kontrolü,süreç denetimi,veri yönetimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstriyel kontrol sistemleri ve bileşenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Endüstriyel kontrol sistemlerini kullanarak verilen kontrol senaryosunu süreçlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PLC mimarisi | |
2 | PLC,PC, PIC,Mikroişlemci, gömülü bilgisayar çevre birimleri | |
3 | PLC işletim sistemi, çevrimi ve hafıza yapısı | |
4 | PLC Programlama dilleri, komut kümesi (Temel mantık komutları, Zamanlayıcı, Sayıcılar) | |
5 | Endüstriyel kumanda ve veri iletişim sistemleri | |
6 | Endüstriyel kumanda sistemlerinin PLC tabanlı gerçeklenmesi ve DCS ye dayalı kontrol sistemleri | |
7 | PLC komut kümesi; (devam) (Veri transfer ve Aritmetik İşlem Komutları, Akış Kontrol Komutları, Kesme Yapıları, Fonksiyon Yapıları) | |
8 | Kontrol sistemleri için analog-sayısal (ADC) ve sayısal-analog (DAC) dönüştürücüler ve seçimi, PLC lerde ADC,DAC ve PWM yapılarının kullanımı) | |
9 | PI, PD ve PID kontrolörlerin sayısal işlemcide gerçeklenmesi | |
10 | Sensörler (sıcaklık, hız, seviye, akım, gerilim, vb) ve modelleri | |
11 | Sinyal düzenleyici devreler ve tasarımı | |
12 | Kontrol sistemlerinde güç kuvvetlendiriciler ve sürücü tasarımı | |
13 | Örnek Sayısal İşlemci Tabanlı Endustriyel Kontrol Uygulamaları-1 (DC Motor Kontrolü, Sıcaklık Kontrolü, Sıvı-Seviye Kontrolü, DC-DC Dönüştürücü Kontrolü, vb.) | |
14 | Örnek Sayısal İşlemci Tabanlı Endustriyel Kontrol Uygulamaları-2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. A.J. Crispin “Programmable logic Controller and their applications”, third edition, Prentice Hall, 1995. 2. S.Kurtulan . , “PLC ile Endüstriyel Otomasyon”, ITU yayınları,2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Endüstriyel kontrol sistemleri ve bileşenlerini açıklar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Endüstriyel kontrol sistemlerini kullanarak verilen kontrol senaryosunu süreçlere uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 4 | 6 | 24 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |