Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Mikroişlemciler | EEM 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Mikroişlemciler dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | ARM M4 çekirdeğine sahip yeni nesil işlemci mimarisinin tanıtılması ve yapısının incelenmesi. Bu işlemci mimarisinde bulunan ve sayısal ölçme/kontrol/kumanda işlemlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan temel çevre birimlerinin tanıtılması ve bu birimlerin C programlama dilini kullanarak programlama yeteneğinin kazandırılması, disiplinler arası ilişki içeren ilgili senaryoya göre karmaşık mühendislik problemlerin çözümünde donanımsal ve yazılımsal tasarımların/çözümlerin ARM M4 çekirdeğine sahip yeni nesil işlemci ile gerçekleştirilmesi |
Dersin İçeriği | ARM M4 çekirdeğine sahip işlemci mimarisi, hafıza yapısı, genel amaçlı giriş çıkış portlarının tanıtılması, zamanlayıcı ve kesme yapıları, Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve çevre birimleri , Yazılım, Donanım Güvenliği , Haberleşme birimleri, Hafıza ve Kayan Nokta Biriminin Kullanımının tanıtılması, ARM çekirdeğine sahip işlemcileri C programlama dilinde programlama ve CCS (Code Composer Studio) arayüzünün tanıtılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | ARM M4 çekirdeğine sahip gelişmiş işlemci mimarisini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Hafıza yapısını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Genel Amaçlı Giriş çıkış yapılarının öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | ARM M4 çekirdeğine sahip gelişmiş işlemci çevre birimlerini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Zamanlayıcı ve kesme ayarlarını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | C Dilinde ARM çekirdek tabanlı işlemci programlama yeteneğinin geliştirilmesi ve programlama arayüzünün öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemleri için çözüm algoritmalarını geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişmiş işlemci mimarisi ve ARM çekirdek tanıtımı | |
2 | ARM M4 işlemci genel mimarisi, işlemci saat darbeleri üretimi ve sistem kontrolü | |
3 | Genel Hafıza, kayan nokta aritmetik birimi (FPU) ve kaydedici yapısı | |
4 | Genel amaçlı giriş çıkışların (GPIO) özelliklerinin tanıtılması | |
5 | Genel Amaçlı zamanlayıcı/sayıcı yapısı ve özellikleri | |
6 | ADC yapısı ve çalışma modları | |
7 | Kesme ve yığın yapısı | |
8 | Haberleşme birimleri | |
9 | Yazılım, Donanım Güvenliği ve Güç Tasarruf Modu | |
10 | Doğrudan Hafızaya Erişim (DMA) biriminin incelenmesi | |
11 | Gömülü C programlama dilinin yapısının ve programlama arayüzünün tanıtılması (CCSv5) | |
12 | Genel Amaçlı Giriş Çıkışlar (GPIO) ve Zamanlayıcı ve kesme kullanımı ile ilgili yazılım geliştirme | |
13 | ADC biriminin kullanılması ve Uyku-modunun kullanımına yönelik yazılım geliştirme | |
14 | Hafıza ve Kayan Nokta Biriminin Kullanılmasına yönelik yazılım geliştirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İleri Mikroişlemciler Ders Notu |
Ders Kaynakları | [1] Stellaris LM4F120H5QR Microcontroller datasheet, http://www.engr.usask.ca/classes/EE/392/Lab-Guides/11-ARM/lm4f120h5qr.pdf [2]Embedded Systems: Introduction to Arm® Cortex(TM)-M Microcontrollers (Volume 1), Jonathan W Valvano, http://www.amazon.com/Embedded-Systems-Introduction-Cortex-Microcontrollers/dp/1477508996/ref=pd_bxgy_b_img_y |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ARM M4 çekirdeğine sahip gelişmiş işlemci mimarisini öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Hafıza yapısını öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Genel Amaçlı Giriş çıkış yapılarının öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | ARM M4 çekirdeğine sahip gelişmiş işlemci çevre birimlerini öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Zamanlayıcı ve kesme ayarlarını öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | C Dilinde ARM çekirdek tabanlı işlemci programlama yeteneğinin geliştirilmesi ve programlama arayüzünün öğrenilmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemleri için çözüm algoritmalarını geliştirme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
2. Proje / Tasarım | 15 |
3. Proje / Tasarım | 15 |
4. Proje / Tasarım | 15 |
5. Proje / Tasarım | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |