Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Gerilim Tekniği EEM 311 5 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri

Elektromanyetik Alan Teorisi dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER, Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Fevzettin ÜLKER, Arş. Gör. Enes KARA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı yüksek gerilim alanında olayların tanımlanması ve elemanların tanıtılması, temel teorilerin nasıl geliştirildiğinin gösterilmesi denilebilir.

Dersin İçeriği

Elektrik alanı temel denklemleri, Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin delinme bakımından incelenmesi, Çok tabakalı ve çok yalıtkanlı elektrot sistemlerinin incelenmesi. Gaz, Sıvı ve Katı Yalıtkan Maddelerde Boşalma Olayları, Aşırı gerilimler ve bunlara karşı önlemler.Yüksek Gerilimin Üretilmesi ve Ölçülmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektrik alanları temel yasalarını kavramak, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
2 Temel Elektrot türlerini bilir ve ilgili probemleri çözer. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
3 Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
4 Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
5 Etik ilkeleri bilir Anlatım, Boşluk Doldurma Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği hakkında bilgi sahibidir. Soru-Cevap, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
7 Mühendisin Mesleki olarak karşılaşacağı hukuksal problemleri bilir. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Statik Elektrik Alanının Temel Denklemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
2 Düzlemsel ve eşmerkezli küresel Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
3 Eş Eksenli Silindirsel Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
4 Tabakalı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
5 Düzlemsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
6 Küresel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
7 Silindirsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
8 Boşalma Olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
9 Sıvı yalıtkanlarda Boşalma olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
10 Katı yalıtkanlarda Boşalma olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
11 Aşırı Gerilimler Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği II, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
12 Aşırı Gerilimlere Karşı Koruma aygıtları
13 Yüksek Gerilimin Üretilmesi
14 Etik, Yönetmelik ve Hukuk Ders Notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 1, Birsen Yayınevi, 1996, 2003.
2. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 2, Birsen Yayınevi, 1996, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, X
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Elektrik alanları temel yasalarını kavramak, 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Temel Elektrot türlerini bilir ve ilgili probemleri çözer. 4 4 4 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, 4 4 4 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek.
5 Etik ilkeleri bilir 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
6 Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği hakkında bilgi sahibidir. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
7 Mühendisin Mesleki olarak karşılaşacağı hukuksal problemleri bilir. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3