Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektronik Ölçmeler ve Enstrümantasyon EEM 427 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ölçme ile ilgili genel tanımların yapılması, ölçme aletlerinin kalibrasyonlarının yapılış şekilleri, ölçme yöntemleri, sayıcılar ADC´ler ve dönüştürücülerle ilgili bilgilerin ve teorik çalışmaların verilmesi.

Dersin İçeriği

Ölçmenin temel ilkeleri, Ölçme hataları ve hata kaynakları, Tasarım terimlerinin açıklanması, Kalibrasyon kavramları, Devre elemanlarının ölçülmesi ve ölçüm yöntemleri, Maxwell-Wien köprüsü, Wheatstone köprüsü uygulamaları, Hay köprüsü ile ölçüm, Owen köprüsü, Seri ve paralel kapasite köprüleri, Schering köprüsü, Q-metre, Analog ölçmeler, Hareketli ölçü aletleri, Ölçme sınırlarının değiştirilmesi, Ölçü aleti hassasiyeti, AC ölçümü, Ohmmetre, Döner bobinli ve elektronik multimetreler, Sayıcılar, Digital ölçme, Analog-digital dönüşüm ve dönüştürücüler, Flash dönüştürücüler, Tek eğimli ADC´ler, Çift eğimli ADC´ler, gerilim-frekans dönüştürücüler, Tetikleme devrelerinde ölçüm

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme hakkında genel bilgileri bilir Anlatım,
2 Ölçüm yöntemleri bilir ve uygular Anlatım, Tartışma,
3 Ölçümler esnasında cihaz sebebiyle oluşan hatalarını bilir ve hataları giderir Anlatım, Tartışma,
4 Analog ve digital ölçü aletlerinin çalışma prensipleri bilir ve uygular Problem Çözme, Anlatım,
5 Dönüştürücüleri ve çeşitlerini bilir ve uygular Anlatım, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ölçmenin temel ilkeleri
2 Kalibrasyon kavramları
3 Devre elemanlarının ölçülmesi ve ölçüm yöntemleri
4 Maxwell-Wien köprüsü, Wheatstone köprüsü uygulamaları
5 Hay köprüsü ile ölçüm
6 Owen köprüsü,
7 Seri ve paralel kapasite köprüleri
8 Q-metre, Schering köprüsü
9 Analog ölçmeler, Hareketli ölçü aletleri
10 Döner bobinli ve elektronik multimetreler
11 Digital ölçme, Analog-digital dönüşüm ve dönüştürücüler
12 Flash dönüştürücüler, Tek eğimli ADC´ler
13 Çift eğimli ADC´ler, gerilim-frekans dönüştürücüler
14 Tetikleme devrelerinde ölçüm
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. W. Bolton, ´Electrical and Electronic Measurement and Testing´, Longman Scientific&Technical, 1993
2. F. S. Tse, I.E. Morse, ´Measurement and instrumentation in engineering´, University of Cincinnati, Ohio, 1989.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Ölçme hakkında genel bilgileri bilir
2 Ölçüm yöntemleri bilir ve uygular
3 Ölçümler esnasında cihaz sebebiyle oluşan hatalarını bilir ve hataları giderir
4 Analog ve digital ölçü aletlerinin çalışma prensipleri bilir ve uygular
5 Dönüştürücüleri ve çeşitlerini bilir ve uygular
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 4