Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dijital Kontrol Sistemleri | EEM 439 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Otomatik Kontrol dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim MUCUK Arş.Gör. Selim İLHAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi, sürekli/ayrık zaman sistemlerin geçici/sürekli rejim ve kararlıklık analizlerinin yapılması ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik kontrolcü ve durum uzayında statik ve dinamik geri besleme kontrolör tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi. |
Dersin İçeriği | Dinamik Sistemler ve Durum Denklemlerinin sürekli-zaman/ayrık-zaman elde Edilmesi, karalılık analizi, Farklı konfigürasyonlarda dinamik kontrolcüler, Durum uzay analizi ve tasarımı, durum gözlemleyici tasarımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Sürekli/Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Tasarımı ve Sembolik Dilde programlanması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Kutup Yerleştirme Yöntemleri ile Statik/Dinamik Durum Geri Besleme Tasarımı ve Sembolik Dilde Programlama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Yapısı ve Programlanma Yöntemleri | |
2 | Sürekli-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım | |
3 | Ayrık-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım | |
4 | Farklı Dinamik Kontrolör Yapıları ve Analizi | |
5 | Modern Kontole Giriş | |
6 | Dinamik Sistemler ve Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Elde Edilmesi | |
7 | Sürekli Zaman Durum Denklemlerinin Ayrıklaştırılması | |
8 | Ayrık-zaman Durum Denklemlerinin Kanonik Formları | |
9 | Jury/Lyapunov Kararlılık Kriterleri | |
10 | Kontrol edilebilirlik- Gözlenebilirlik | |
11 | Durum Uzay Analiz ve Sentezinde Lineer Dönüşümler | |
12 | Statik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı | |
13 | Dinamik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı | |
14 | Durum Gözlemleyici modeli ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Sürekli/Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Tasarımı ve Sembolik Dilde programlanması | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kutup Yerleştirme Yöntemleri ile Statik/Dinamik Durum Geri Besleme Tasarımı ve Sembolik Dilde Programlama | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |