Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği I | MKM 301 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Statik Dinamik Diferansiyel Denklemler Sayısal Analiz |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKERİYA PARLAK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKERİYA PARLAK, Doç.Dr. CEMİL YİĞİT, Doç.Dr. ÜNAL UYSAL, Dr.Öğr.Üyesi MUAZ KEMERLİ, Doç.Dr. NEHİR TOKGÖZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Orhan Yalçınkaya Arş.Gör. Mehmet Berkant Özel Arş.Gör. Sami İnanır |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders mühendislik disiplinleri için akışkanlar mekaniğine giriş niteliğindedir. Ders kapsamında, akışkanlar mekaniğinin temelini oluşturan korunum yasaları verilmekte ve bu yasaların basit akış sistemlerinin analizi için gerekli yöntemlerin geliştirilmesinde nasıl kullanılacağı anlatılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Akışkanın tanımı ve özellikleri, statik haldeki akışkan davranışı, basınç ve ölçümü, kinematik açıdan akışkan akışı, temel korunum yasalarının akışkan hareketine uygulanması, Boyut analizi ve modelleme, Boru akışları ve pompa seçimi, dış akışlar-kaldırma ve direnç kuvvetleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Akışkan kavramını ve akışkanlarla ilgili genel terminolojiyi bilir | ||
2 | Akışkanın statik haldeki davranışını kavrar | ||
3 | Bernoulli yasasını akışkanlara nasıl uygulayacağını öğrenir | ||
4 | Akışkan ile enerji arasındaki ilişkiyi kurabilir | ||
5 | Akışkan akışını tarif eden denklemleri hem integral hem de diferansiyel formda geliştirir, basit akış problemlerini çözer | ||
6 | Akış sistemlerinin momentum analizini yapabilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Kavramlar | |
2 | Akışkanların Özellikleri | |
3 | Akışkanların Özellikleri | |
4 | Basınç | |
5 | Basınç | |
6 | Basınç | |
7 | Akışkan Kinematiği, Reynolds Transport Teoremi | |
8 | Kütlenin Korunumu | |
9 | Bernoulli Denklemi, Mekanik Enerji ve Verim | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Genel Enerji Denklemi | |
12 | Genel Enerji Denklemi | |
13 | Doğrusal Momentumun Korunumu | |
14 | Açısall Momentumun Korunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
[1] Yunus Çengel, J. Cimbala, Akışkanlar Mekaniği: Temelleri ve Uygulamaları, 3.. Baskı, PALME Yayınevi, 2015. [2] Munson, B.R., Young, D.F., Okiishi, T.H., Fundamentals of Fluid Mechanics, 5th. Ed. John Wiley Sons, Inc.2005 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Akışkan kavramını ve akışkanlarla ilgili genel terminolojiyi bilir | 5 | 5 | |||||||||
2 | Akışkanın statik haldeki davranışını kavrar | 5 | 5 | |||||||||
3 | Bernoulli yasasını akışkanlara nasıl uygulayacağını öğrenir | 5 | 5 | |||||||||
4 | Akışkan ile enerji arasındaki ilişkiyi kurabilir | 5 | 5 | |||||||||
5 | Akışkan akışını tarif eden denklemleri hem integral hem de diferansiyel formda geliştirir, basit akış problemlerini çözer | 5 | 5 | |||||||||
6 | Akış sistemlerinin momentum analizini yapabilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 3 | 10 | 30 |
Kısa Sınav | 4 | 5 | 20 |
Final | 3 | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |