Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tribolojik Tasarım | MKM 456 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | MAK303(Makine Elemanları I) |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESLİHAN ÖZSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünyada kullanılan enerjinin büyük bit kısmı sürtünme oluşturmak ve/veya sürtünmeler, yenmek için harcanmaktadır. Yine dünyada kullanılan malzemelerin büyük bir kısmı, aşınmalar dolayısıyla kullanım dışı kalmaktadır. Bu iki durumu iyileştirmek için yağlayıcılar kullanılmaktadır. Triboloji; sürtünme-aşınma ve yağlama olaylarının ve bunların arasındaki ilişkileri inceleyen bilim dalıdır. Bu dersin amacı triboloji bileşenlerini ve bunların canlı cansız tüm sistem bileşenleri açısından önemini mühendis adaylarına kavratmak. Tasarım, imalat, işletme ve kullanım aşamalarında bu bilim ve teknolojinin verilerini kullanılmasını sağlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Tribolojinin tanımı, bileşenleri ve endüstrideki önemi, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Triboloji ve bileşenlerini tanımlar | Anlatım, | |
2 | Tribolojinin endüstriyel önemini analiz eder ve yeni eğilimleri bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Yüzey özellikleri, pürüzlülük, tekstür kavramlarını tanımlar ve ölçüm yöntemlerini analiz eder | Anlatım, Tartışma, Gözlem, | |
4 | Sürtünmenin fiziksel ve matematikse modellerini kurar | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Aşınma mekanizmasını analiz ve önlemler planlar | Anlatım, | |
6 | Tribolojik test tasarımı yapar ve uygular | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Yağlayıcıların özelliklerini bilir, yağlama planlaması yapar | Anlatım, Tartışma, | |
8 | Tribolojik tasarım kavramını bilir. Tasarımların tribolojik açıdan uygunluğunu kontrol eder. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
2 | Sürtünme, Aşınma, Yağlama Genel olarak tanımlanması. Sürtünme mekanizmaları, Sürtünme katsayısı, Sürtünmenin bileşenleri, Sürtünmenin ölçülmesi. | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
3 | Sürtünme, Aşınma, Yağlama Genel olarak tanımlanması. Sürtünme mekanizmaları, Sürtünme katsayısı, Sürtünmenin bileşenleri, Sürtünmenin ölçülmesi. | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
4 | Aşınma mekanizmaları, Adhezyon, Abrazyon, Erozyon, Korozyon, Kavitasyon vb. aşınma mekanizmaları. Aşınmanın ölçülmesi. | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
5 | Yağlayıcılar; Katı, Sıvı, Plastik, Gaz yağlayıcılar, Yağlayıcı seçimi, Yağlama mekanizmaları | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
6 | Yataklar | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
7 | Yüzey mühendisliği | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
8 | Polimerlerde tribolojik davranışlar | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
9 | Vize haftası | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
10 | Yüzey mühendisliği, Yüzey işlemleri, Yüzeyin mikro yapısını değiştirerek uygulanan yüzey işlemleri,Yüzeyin kimyasal yapısını değiştirerek uygulanan yüzey işlemleri, Oturma ihtiyacının Yüzeyin mikro yapısını ve kimyasal yapısını değiştirerek, uygulanan yüz | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
11 | Bakım Teknolojileri | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
12 | Öğrenci Sunumları | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
13 | Öğrenci Sunumları | Haftalık sunum ve kaynaklar. |
14 | Öğrenci Sunumları, dersin genel değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Soydan Y. ve Ulukan L. Temel triboloji, Tagem, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Triboloji ve bileşenlerini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tribolojinin endüstriyel önemini analiz eder ve yeni eğilimleri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yüzey özellikleri, pürüzlülük, tekstür kavramlarını tanımlar ve ölçüm yöntemlerini analiz eder | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Sürtünmenin fiziksel ve matematikse modellerini kurar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Aşınma mekanizmasını analiz ve önlemler planlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Tribolojik test tasarımı yapar ve uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Yağlayıcıların özelliklerini bilir, yağlama planlaması yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Tribolojik tasarım kavramını bilir. Tasarımların tribolojik açıdan uygunluğunu kontrol eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |