Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yenilenebilir Enerji Kaynakları | MKM 469 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Enerji Santralleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEYHUN YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. NEHİR TOKGÖZ, Doç.Dr. CEYHUN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makine Mühendisliğinin önemli ilgi alanlarından biri olan, tükenir enerji kaynaklarına alternatif olan yenilenebilir kaynaklarından nasıl kullanılabilir enerji elde edilebildiğini ve bu kaynakların nitelikleri ile uygulama alanlarını öğretmektir. Bu amaçla her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli bilgileri verilmek ve bilimsel temeller ile mühendislik uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Güneş enerjisi, Rüzgar enerjisi, Hidrolik enerji, jeotermel enerji, dalga enerjisi ve biyo kütle gibi tükenmez kaynaklar olarak bilinen yenilenebilir enerji kaynaklarının etüdü, kullanım alanları ve teknikleri hakkında temel bilgiler verilerek mühendislik uygulamaları için hesap yöntemleri öğretilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Güneş enerjisinin pasif kullanıldığı düzenekleri boyutlandırır. Güneş enerjisi panelleri ( foto voltaik ) için planlama yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Rüzgar enerjisi kullanım türlerini inceleyerek karşılaştırır. Rüzgar santralleri için verim hesaplar. Dalga enerjisi ve kullanılabilirliğini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Hidrolik kaynaklar için kapasite hesaplar. Hidrolik kaynaklar için verim ve güvenilirlik kriterlerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Jeotermal kaynakların enerji kaynağı olarak kullanımı yöntem ve tekniklerini uygular ve geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Karbondioksit bilançosu sıfır olan biyolojik yakıtların üretim tekniklerini inceler ve sınıflandırır (biyo benzin. biyo diesel, biyo kütle) | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güneş, fizyon reaksiyonu ve güneşin yaydığı güç | |
2 | Güneş sabiti ve güneş enerjisi sitemleri | |
3 | Rüzgar enerjisi ve rüzgar haritaları | |
4 | Lanchester-Betz limiti | |
5 | Rüzgar santralleri ve deniz üstü uygulamalar | |
6 | Jeotermal kaynakların etüdü | |
7 | Hidrolik kaynaklar ve Türkiye için önemi | |
8 | Depolanabilir ve yenilenebilir enerji kaynağı | |
9 | Doruk yük problemi ve enerji kalitesi, emre amadelik | |
10 | Dalga enerjisi ve kaynak olarak değeri | |
11 | Biyokütle ve Biyogaz üretimi ve depolanması | |
12 | Biyobenzin ve üretimi | |
13 | Biyomotorin ve üretimi | |
14 | Enerji güvenliği ve enerji tasarrufu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yenilenebilir enerji kaynakları, Prof. Suavi EYİCE |
Ders Kaynakları | 1. Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Nezihe AKGÜN |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Güneş enerjisinin pasif kullanıldığı düzenekleri boyutlandırır. Güneş enerjisi panelleri ( foto voltaik ) için planlama yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Rüzgar enerjisi kullanım türlerini inceleyerek karşılaştırır. Rüzgar santralleri için verim hesaplar. Dalga enerjisi ve kullanılabilirliğini belirler | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Hidrolik kaynaklar için kapasite hesaplar. Hidrolik kaynaklar için verim ve güvenilirlik kriterlerini belirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Jeotermal kaynakların enerji kaynağı olarak kullanımı yöntem ve tekniklerini uygular ve geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karbondioksit bilançosu sıfır olan biyolojik yakıtların üretim tekniklerini inceler ve sınıflandırır (biyo benzin. biyo diesel, biyo kütle) |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |