Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yakıtlar ve Yanma | MKM 458 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Enerji dönüşümünde en yaygın metot olarak kullanılan Yanma fenomeni günümüzde, üzerinde çok yoğun bir şekilde çalışılan ve uygulama alanları giderek yaygınlaşan bir konudur. Yanma, ulaşım amaçlı araçlarda olduğu kadar, sanayinin birçok işleminde kullanabildiği için yanmanın 0, 1, ve çok boyutlu modellerle ve deneysel olarak bilimsel ve pratik yönlerinin incelenmesi önemli bir konuları hakkında öğrencileri yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders yanma konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak olduğu kadar, öğrenciye yanmanın söz konusu olduğu pratik alanlarda nasıl HAD yaklaşımıyla simüle edilebileceğinin öğretmek üzere hazırlanmıştır. Ana hatlarıyla; 1-) İçten yanmalı motorlarda yanmanın teorisinin öğrenilmesi 2-) Simülsayon laboratuvarları ve atölyelerdeki çalışmalarla birlikte pratik becerilerin geliştirilmesi 3-) Öğrencileri birer tasarım çalışması yaptırıp sundurmak ve böylece simülasyon becerilerinin yanında sunum yeteneklerinin de geliştirilmesi çalışmalarını içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yanmanın 0 boyutlu modellenmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Yanmanın 1 boyutlu modellenmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Yanmanın çok boyutlu modellenmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Yanmanın kimyasal kinetik modellenmesi |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yakıtlar | |
2 | Yanma | |
3 | Yanmanın Uygulama Alanları | |
4 | Yakıtlar ve yanmanın deneysel inceleme metotları | |
5 | Yakıtlar ve yanmanın hesaplamalı inceleme metotları | |
6 | 0-boyutlu modelleme teknikleri | |
7 | Çok boyutlu modelleme teknikleri | |
8 | Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Yazılımları | |
9 | Takım çalışması: Yanma odası tasarımı ve simülasyonu | |
10 | Seçilen motorda yanma odası tasarımı | |
11 | Seçilen motorda yanma optimizasyonu | |
12 | Seçilen motorda emisyon optimizasyonu | |
13 | Yıl içi Sınavı | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Doç. Dr. Hakan Serhad SOYHAN, Yakıtlar ve Yanma Ders Notları, 2013 [2] Computational Fluid Dynamics for Engineers: From Panel to Navier-Stoke. Cebeci, Tuncer, Horizons Pub. Inc., 2005 [3] Principles of Combustion, Kenneth Kuan-yun Kuo, Wiley-Interscience; 2nd edition, 2005 [4] An Introduction to Combustion, Stephen R. Turns, McGraw-Hill Publishing Co.; 2nd edition, 2000 [5] J. Warnatz, U. Maas, R. W. Dibble: ´Combustion;Physical and Chemical Fundamentals, Modeling and Simulation, Experiments, Polutant Formation´, Springer, 1996 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yanmanın 0 boyutlu modellenmesi | |||||||||||||||||||||||
2 | Yanmanın 1 boyutlu modellenmesi | |||||||||||||||||||||||
3 | Yanmanın çok boyutlu modellenmesi | |||||||||||||||||||||||
4 | Yanmanın kimyasal kinetik modellenmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |