Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güneş Enerjisi | MKM 455 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CEYHUN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yenilenebilir enerji kaynaklarından olan güneş enerjisinin önemini kavramak, güneş enerjili elektrik üretim ve su ısıtma sistemlerini tanıyıp işleyişini kavramak. Güneş enerjili elektrik üretim ve su ısıtma sistemlerinin seçiminde ve boyutlandırılmasında kullanılan hesap yöntemlerini kullanabilmek. Güneş ışınımlarını hesaplama yöntemlerini öğrenmek ve sistemlerin boyutlandırılmasını yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Güneş enerjisi, uygulama alanları, fotovoltaik piller, su ve bina ısıtmada, elektrik üretimi ve diğer kullanım alanları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Güneş enerjisinin yenilenebilir enerji kaynakları içerisindeki yerini ve önemini kavramak, güneş açılarını öğrenmek. | Anlatım, | |
2 | Güneş ışınımlarının yeryüzüne gelişi ve hesaplamalrını öğrenir | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Güneş kollektörlerini öğrenir | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Güneş enerjisi ile su ısıtma sistemlerini öğrenir | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Güneş pilleri ile elektrik üretim sistemlerini öğrenir | Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Sistem hesaplamalarını öğrenir | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güneş ışınımı ve enerjisinin özellikleri ve kullanım alanları | |
2 | Atmosfer dışı güneş ışınımı | |
3 | Güneş açıları ve hesaplamaları | |
4 | Yeryüzüne gelen güneş ışınımı ölçümü ve hesaplamaları | |
5 | Güneş kollektörleri ve çalışma koşulları,paralel ve seri bağlanmaları | |
6 | Güneş enerjili su ısıtma sistemlerinin sınıflandırılması | |
7 | Açık ve kapalı devreli doğal ve zorlanmış dolaşımlı sistemler | |
8 | Su ısıtma sistemlerinin projelendirilmesi | |
9 | Devam / Arasınav | |
10 | Güneş pillerinin yapısı ve kullanım alanları | |
11 | Güneş pili hücre, modül, panel ve sistem dizaynı | |
12 | Güneş pillerinin hesaplanması | |
13 | Enerji depolama sistemleri | |
14 | Güneş enerjisinin kullanıldığı diğer uygulamalar; soğutma, kurutma, saf su üretimi, seracılık vb. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Abdulvahap Yiğit, İbrahim Atmaca,Güneş Enerjisi, Alfa Aktüel Yayınevi 2010.[2] Ali Yücel Uyarel, Etem Sait Öz, Güneş Enerjisi ve Uygulamaları, Birsen Yayınevi, 1987 [3] Mustafa Tırıs, Çiğdem Tırıs, Yücel Erdallı, Güneş Enerjili Su Isıtma Sistemleri, TÜBİTAK MAM, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Güneş enerjisinin yenilenebilir enerji kaynakları içerisindeki yerini ve önemini kavramak, güneş açılarını öğrenmek. | |||||||||||||||||||||||
2 | Güneş ışınımlarının yeryüzüne gelişi ve hesaplamalrını öğrenir | |||||||||||||||||||||||
3 | Güneş kollektörlerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
4 | Güneş enerjisi ile su ısıtma sistemlerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
5 | Güneş pilleri ile elektrik üretim sistemlerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
6 | Sistem hesaplamalarını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |