Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Plastik Şekil Verme MKM 454 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Haddeleme, dövme, ekstrüzyon, çekme, kesme, bükme ve derin çekme plastik şekil verme yöntemlerinin, üretim aşamaları, teçhizat, kuvvet ve enerji hesaplamaları, kalıplar, ara yüzey koşulları, malzeme davranışları, uygulamada karşılaşılan hasarlar ve çözüm yolları hakkında bir makine mühendisliği öğrencisini gerekli bilgi düzeyine ulaştırmaktır.

Dersin İçeriği

Plastik Şekil Verme teknolojisi esasları. Dövme, Haddeleme, Ekstrüzyon, Tel – Çubuk – Boru Çekme, Kesme, Bükme, Derin Çekme ve diğer sac biçimlendirme yöntemleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 PŞV için kuvvet / güç hesaplamaları yapabilir ve şekillendirilecek malzemenin gerekli özelliklerini tayin edebilir. Anlatım, Gezi / Gözlem,
2 İmalat için malzeme yapısı, sıcaklık ve şekil değişimi hızı gibi uygun bağımsız değişkenleri seçebilir. Rol Oynama, Anlatım,
3 Yöntemlerin işlem aşamalarını ve hasarsız imalat koşullarını tasarlayabilir. Rol Oynama, Anlatım,
4 PŞV imalat kusurlarını tespit edebilir ve çözüm yollarını önerebilir. Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Mekanik Esaslar
3 Metalürjik Esaslar ve Plastik Şekil Vermeyi Etkileyen Değişkenler
4 Haddeleme
5 Haddeleme
6 Dövme
7 Dövme
8 Ekstrüzyon
9 Ara sınav
10 Ekstrüzyon
11 Tel, Çubuk ve Boru Çekme
12 Kesme
13 Bükme
14 Derin Çekme ve diğer sac biçimlendirme yöntemleri
Kaynaklar
Ders Notu

Levon ÇAPAN, Metallere Plastik Şekil Verme, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2010

Ders Kaynakları

E. Sabri KAYALI, Cahit ENSARİ, Metallere Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları, İ.T.Ü. Kimya – Metalurji Fakültesi Ofset Atölyesi, İstanbul, 1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 PŞV için kuvvet / güç hesaplamaları yapabilir ve şekillendirilecek malzemenin gerekli özelliklerini tayin edebilir.
2 İmalat için malzeme yapısı, sıcaklık ve şekil değişimi hızı gibi uygun bağımsız değişkenleri seçebilir.
3 Yöntemlerin işlem aşamalarını ve hasarsız imalat koşullarını tasarlayabilir.
4 PŞV imalat kusurlarını tespit edebilir ve çözüm yollarını önerebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 12 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 4