Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli İmalat MKM 438 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri İmal usulleri, Malzeme, Makine elemanları derslerinden başarılı olmak zorunlu, Makine Mühendisliğinde Bilgisayar Uygulamaları dersi tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT ÖZSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Makine Mühendisliği Öğrencilerinin, bilgisayar destekli imalatta kullanılan yazılım,yöntem ve araçlar hakkında gerekli bilgi ve beceriyi elde etmeleri
Dersin İçeriği Bilgisayarlar, CNC tezgahlar, G ve M kodları ve Bilg. Dest. İml. Yöntemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgisayar destekli imalat Donanımlarını bilirler Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Katı modelleme- imalat işlemi akışını tanımlayabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
3 Bilgisayar Destekli İmalat Yazılımı Kullanabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 CNC Kontrollü Tezgahlara Giriş
2 CNC Tornada Alın İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
3 CNC Tornada Profil İşleme
4 CNC Tornada Delik Açma ve İç Yüzey İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
5 CNC Tornada Diş Açma
6 CNC Frezede Alın İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
7 CNC Frezede Kaba İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
8 CNC Frezede Finish İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
9 CNC Frezede Post Processing (Yazılım) ve Uygulama I (Tezgah)
10 CNC Frezede Yüzey İşleme Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
11 CNC Frezede Delik Delme ve Diş Açma Yöntemi İle Talaş Kaldırma (Yazılım)
12 CNC Freze uygulaması II (Tezgah)
13 Proses Planlama: Kesme kalıbı tasarım ve imalatı uygulaması (Bilgisayar Yazılımı)
14 CNC Freze uygulaması III (Tezgah)
Kaynaklar
Ders Notu Ümit KOCABIÇAK, "Bilgisayar Bütünleşik İmalat Ders Notları", Sakarya Üniversitesi, 2004.
Ders Kaynakları 1. CIM technology : Fundamentals and applications / Russell Biekert, contributing authors David Berling
2. CIM Computer integrated manufacturing [towards the factory of the future] / August-Wilhelm Scheer
3. Principles of computer-integrated manufacturing / S. Kant Vajpayee
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Bilgisayar destekli imalat Donanımlarını bilirler
2 Katı modelleme- imalat işlemi akışını tanımlayabilir.
3 Bilgisayar Destekli İmalat Yazılımı Kullanabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 4