Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyu Logları | JFM 305 | 5 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Jeofizik Müh. Öğrencilerine Kuyu Logu Yöntemler hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Kuyu loglarının kullanılması, Formasyon faktörü ve Porozite, Rezistivite, Su ve Petrol doygunlukları, SP logu, Gamma logu, Natural Gamma ışını logu, Kaliper logu, Porozite Logları; Sonik log, Densite logu, Neutron logu, Rezistivite logları; Klasik elektrik logları, Fokuslanmış elektrik logları, Induction logu, Optimum log programının hazırlanması ve log maliyetinin hesaplanması, Log sunum formatları, log kalite kontrolü, Kömür tabakaları için uygulamalar, Kuyu loglarının gerekliliği ve genel değerlendirmeler, Kuyu loglarında korelasyon.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir çalışmada kuyu ölçülerine ihiyaç olup olmadığına karar verirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Öğrenciler, kuyu ölçülerini birbirlerinden ayırt ederler | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Öğrenciler, araştırmanın amacına en uygun olan kuyu ölçü yöntemlerine karar verirler ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyu Logları Servisi-MTA Tanıtım | |
2 | SP Logunun Formasyon Suyu Rezistivitesinin Hesaplanmasında Kullanılması | |
3 | Elektrik özdirenç kuyu logu eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için bir yaklaşım | |
4 | Rezistivite Logları Yardımı ile Formasyon Suyu Rezistivitesinin ve Tuzluluklarıının Hesaplanması | |
5 | Standart Kuyu Logu Yöntemlerinin Yeraltı Suyu araştırmaları | |
6 | Kömür araştırmalarında Kuyu Logu uygulamaları-1 | |
7 | Kömür araştırmalarında Kuyu Logu uygulamaları-2 | |
8 | Taşkömürü İçeren Bölgelerde Kuyu Logu Yöntemleri ile Kömür araştırmaları | |
9 | Zonguldak Karbonifer havzasındaki jeofizik kuyu ölçüleri ve sonuçları | |
10 | Radyoaktif jeofizik kuyu logu verileri ve rezerv değerleri arasındaki ilişki | |
11 | Rezervuar Kayaçların Petrofiziksel Özellikleri | |
12 | Jeotermal kuyularda formasyon değerlendirilmesi | |
13 | Kuyu İçi Sismik Tomografi Uygulamaları | |
14 | Log Yorumlamalarında Kilin Etkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kuyu Logları ile ilgili temel ve bilimsel makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)
|
Ders Kaynakları | Akgül, H., Karaaslan, H. ve Karavul, C. 2018. Radyoaktif jeofizik kuyu logu verileri ve rezerv değerleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 22, 2, 816-825. Akıncı, A., Taktak, A. G. ve Ay, E. 1994. Kuyu içi sismik tomografi uygulamaları, TMMOB JFMO Jeofizik 8, 15-34. Danışman, M. ve Akgün, M. 2000. Standart kuyu logu yöntemlerinin yeraltı suyu araştırmalarında kullanılması, DEÜ. Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 2, 1, 111-127. Gümüş, N. Kuyu loglarının Bartın-Amasra Taşkömür Havzasında Korelasyon Amaçlı Kullanımı, TMMOB JFMO Jeofizik 9-10, 171-176. Kanlı, A. İ., ve Tezel, O. 2000. Self Potansiyel logunun formasyon suyu rezistivitesinin hesaplanmasında kullanımı, KOÜ. Jeofizik Müh. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 5, 29-47. Karataş, D. C., Zaman, A. ve Ulugergerli, E. U. 2019. Elektrik özdirenç kuyu logu eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için bir yaklaşım, MTA Dergisi 158, 351-359. Kanlı, A. İ., Tezel, O., Aydoğan, D. ve Tur, H. 2000. Rezistivite logları yardımı ile formasyon suyu rezistivitelerinin ve tuzluluklarının hesaplanması, KOÜ. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 4, 28-34. Kanlı, A. 2000. Log yorumlamalarında kilin etkisi ve hacimsel hesap yöntemleri, KOÜ. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 6, 39-49. Keary, P., Brooks, M. 1987. An Introduction to Geophysical Exploration, Lackwell Scientific Pub. Keskinsezer, A. 2000. Zonguldak-Kilimli (Gelik) bölgesinde kömür tabakalarının kuyu ölçümleri ve korelasyonu ile belirlenmesi, KOÜ. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 6, 31-38. Keskinsezer, A. 2002. Bartın-Amasra (Kazpınar) bölgesinde kömür tabakalarının jeofiziksel kuyu ölçüleri ile belirlenmesi ve jeolojik formasyonların modellemesi, KOÜ. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 2, 41-49. Keskinsezer, A. 2004. Zonguldak ve Amasra (Bartın) Kömür Bölgelerinin Jeofiziksel Kuyu Ölçüsü Verileri İle Değerlendirilmesi Ve Bölge Formasyonlarının İlgileşimi, KOÜ. Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi 1, 11-23. Kuyu Logları ile ilgili Makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler] MTA Kuyu Logları Servisi Tanıtım Sunusu. Özdemir, M. 1982. Kuyu Logu, İ.Ü. Müh.Fak. Sayı:1, İstanbul. Özkanlı, M. 1990. Log Yorumu-Prensipler ve Uygulamalar, TPAO Ali Maraşlı ve Kemal Gürbüz, “Adıyaman İli Güneyi Çobandede Civarındaki Kretase Yaşlı Rezervuar Kayaçların Petrofiziksel Özelliklerinin Değerlendirilmesi”, Ç.Ü Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi Yıl 2019 Cilt: 38-1, 136-147 Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E., Keys, D.A. 1981. Applied Geophysics, Cambridge University Press. Serpen, Ü. Jeotermal Kuyularda Formasyon Değerlendirilmesi, TMMOB JFMO Jeofizik 9-10, 123-130. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir çalışmada kuyu ölçülerine ihiyaç olup olmadığına karar verirler | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, kuyu ölçülerini birbirlerinden ayırt ederler | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, araştırmanın amacına en uygun olan kuyu ölçü yöntemlerine karar verirler ve uygular | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |