Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Prospeksiyon | JFM 303 | 5 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrik yöntemin, yeraltı problemlerinin çözümünde kullanılmasının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Elektrikte doğal ve yapay kaynaklı alanların tanımlanması, gerektiği durumlarda bu alanların ölçülmesi ve değerlendirilmesi dersin ana içeriğini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda jeofizikte elektrik yöntemlerin büyük bir çeşitlilik içermesi sebebiyle konu üzerinde hakimiyet oluşturulması gerekmektedir. Kayaçların elektriksel özellikleri ve ortamların ölçüm tekniklerinin detaylı bir şekilde incelenmesi elektrik prospeksiyon dersinde işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir arazide elektrik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan elektrik yöntemlere karar verirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Öğrenciler, elektrik yöntemleri uygularlar ve değerlendirir | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeotermal Alanların Jeoelektrik Yöntemlerle Araştırılması | |
2 | Sülfürlü Metalik Maden Sahalarının SP Çözümlerinin İncelenmesi | |
3 | Özdirenç görüntüleme ve doğal potansiyel yöntemlerin uygulaması | |
4 | Maden Aramacılığında Çoklu Elektrot Yöntemleri | |
5 | Dolgu alanlarda özdirenç ters-çözüm modellemesi ve eski bir atık sahasına uygulanması | |
6 | Elektrik Özdirenç ve Sismik Kırılma Yöntemlerinden Heyelan araştırmaları | |
7 | Mısse  La Masse Uygulamaları | |
8 | Baraj Alanında Elektrik Özdirenç Çalışmaları | |
9 | Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler ile Doğu Karadeniz Bölgesinde Çalışmalar | |
10 | Arkeolojik Tümülüslerinin doğru akım özdirenç yöntemi ile araştırmalar | |
11 | Bazı sığ yeraltı yapılarının özdirenç ters-çözümü uygulamaları | |
12 | Heyelan Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin İncelenmesi | |
13 | Time domain spektral IP yöntemi ve arazi uygulamaları | |
14 | Kömür Damarlarının Saptanmasında Etkisel Kutuplaştırma (Ip) Yönteminin Kullanımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Elektrik Yöntemler ile ilgili temel ve bilimsel makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)
|
Ders Kaynakları | Akca, İ. ve Gündoğdu, Y. 2010. Samsun-Baruthane tümülüslerinin doğru akım özdirenç yöntemi ile incelenmesi, HÜ., Yerbilimleri, 31, 3, 205–215. Arvas, H. ve Duygu, M. A. Doğu Karadeniz Bölgesinde Misse a la Masse Uygulamaları, II. Jeofizik Bilimsel ve Teknik Kongresi 29-45. Aşçı, M., Şahin, Ö. K. ve Kurtuluş, C. 2009. Sülfürlü Metalik Maden Sahalarının SP Çözümlerinin İncelenmesi, KOÜ, Uygulamalı Yerbilimleri 1, 25-48. Babaca, A. E. 2018. Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler ile Doğu Karadeniz (Trabzon, Türkiye) Kıyı Şeridinde Deniz Suyu Girişiminin Çevreye Olan Etkisinin Araştırılması, HÜ., Yerbilimleri, 39, 2, 141-154. Çavaş, H. Zaman Ortamı Spektral IP Yöntemi ve Arazi Uygulamaları, TMMOB., JFMO, Jeofizik 9-10, 155-160. Dizioğlu ve Keçeli, 1981, Elektrik ve Elektromanyetik Prospeksiyon, İ.Ü. Yayınları, İstanbul. Drahor, M., Göktürkler, G., Berge, M. A. ve Kurtulmuş, T. Ö. 2005. Bazı sığ yeraltı yapılarının özdirenç ters-çözümü, HÜ., Yerbilimleri, 26, 2, 1-14. Drahor, M., Berge, M. A. ve Kurtulmuş, T. Ö. 2006. Dolgu alanlarda özdirenç ters-çözüm modellemesi ve eski bir atık dolgu alanına uygulanması, HÜ, Yerbilimleri, 27, 3, 195-209. Ergin K., 1981, Uygulamalı Jeofizik, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul. Karcıoğlu, G., Alemdar, R. E. ve Evgi, L. 2019. İstanbul Avcılar Heyelanı Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin Kıyaslanması, HÜ., Yerbilimleri, 40, 2, 190-209. Kaynak, U. ve Kaynak, O. 1992, Elektrik Prospeksiyon, Y.T.Ü., K.M.F. Kocaeli. Keçeli, A. ve Erdoğan, A. Kömür damarlarının saptanmasında Etkisel Kutuplaştırma (IP) Yönteminin Kullanımı, Jeofizik 132-136. Özdemir, A. ve Savaş, İ. Maden Aramacılığında Bir Gelişim Çok Elektrotlu Özdirenç Görüntüleme, 24-29, www.madencilik-turkiye.com Öztürk, K. 1995, Elektrik ve Elektromagnetik Prospeksiyon Yöntemleri, İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, İstanbul. Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E. and Keys, D.A. 1981, Applied Geophysics, Cambridge University Press, Cambridge. Türker, E., Keçeli, D. A., Kaya, M. A. ve Kamacı, Z. 1991. Uşak-Banaz Jeotermal Alanının Jeoelektrik Yöntemlerle Araştırılması, TMMOB, JFMO, Jeofizik 5, 59-74. Uyanık, O. ve Çatlıoğlu, B. 2014. Elektrik Özdirenç ve Sismik Kırılma Yöntemlerinden Heyelan Geometrisinin Belirlenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 18, 3, 22-29. Uyanı, O., Çakmak, O., vd. 2012. Haydarlı Baraj Alanının Elektrik Özdirenç ve Jeolojik Özellikleri, TMMOB., JFMO, Jeofizik 16, 43-53. Yılmaz, S. ve Köksoy, M. 2017. Bir toprak dolgu barajındaki sızıntı yollarının belirlenmesinde elektrik özdirenç görüntüleme ve doğal potansiyel yöntemlerin uygulaması, Pamukkale Univ. Müh. Derg, 23, 6, 799-803.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir arazide elektrik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir | 3 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan elektrik yöntemlere karar verirler | 3 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, elektrik yöntemleri uygularlar ve değerlendirir | 3 | 1 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |