Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tektonik | JFM 202 | 4 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Petrol Jeolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dünya dinamik bir yapıya sahiptir. Yeryüzünü oluşturan levhaların hareketleri sonucunda magmatik aktivite ve depremler meydana gelir ve dünyanın kabuğu deformasyona uğrar. Aynı zamanda tektonik deformasyonlar sonucunda oluşan kıvrımlar ve faylar maden yataklarının, petrol ve doğal gaz kapanlarının oluşumlarını sağlayan tektonik kökenli unsurlardır. Tektonik dersi bu deformasyonları konu alarak, öğrencilerin yeryüzünde gözlediğimiz jeolojik yapıların oluşum mekanizmalarını anlayabilmelerini ve maden, petrol, doğal gaz aramalarında ve deprem zararlarının azaltılması konularında edindikleri bu bilgileri uygulamalarını sağlar. |
Dersin İçeriği | Gerilim ve deformasyon, Faylar, normal faylar, ters faylar, doğrultu atımlı faylar, çatlak ve eklemler, kıvrımlar, foliasyon ve lineasyonlar, bölgesel tektonik yapılar, Levha tektoniği, Dalma-Batma zonları, Kıtasal Carpışma zonları, Okyanus ortası sırtlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerilme ve deformasyon ilişkilerini irdeleyebilir, | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Deformasyon özelliklerinden malzemenin reolojisini yorumlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Değişik türlerdeki fayları , kıvrımları tanır ve tektonik yapıyı yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Fay ve kıvrım kriterlerini kullanarak jeofizik araştırmayı tasarlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sondaj verilerini yorumlayarak yeraltındaki fay ve kıvrımları saptar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Sismik yansıma ve kırılma verilerinden fay ve kıvrımları yorumlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş dersi | Sunum Hafta 1 + kaynaklar |
2 | Gerilim ve deformasyon | Sunum Hafta 2 + kaynaklar |
3 | Faylar | Sunum Hafta 3 + kaynaklar |
4 | Normal Faylar | Sunum Hafta 4 + kaynaklar |
5 | Ters Faylar | Sunum Hafta 5 + kaynaklar |
6 | Dogrultu Atımlı Faylar | Sunum Hafta 6 + kaynaklar |
7 | Çatlak ve Eklemler | Sunum Hafta 7 + kaynaklar |
8 | Kivrimlar | Sunum Hafta 8 + kaynaklar |
9 | Foliasyon ve lineasyonlar | Sunum Hafta 9 + kaynaklar |
10 | Bölgesel tektonik yapılar | |
11 | Levha Tektoniği | Önceki sunumlar + kaynaklar |
12 | Dalma-Batma Zonları | Önceki sunumlar + kaynaklar |
13 | Kitasal Çarpışma Zonları | Önceki sunumlar + kaynaklar |
14 | Okyanus Ortası Sırtlar | Önceki sunumlar + kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | STRUCTURAL GEOLOGY |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gerilme ve deformasyon ilişkilerini irdeleyebilir, | 5 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Deformasyon özelliklerinden malzemenin reolojisini yorumlar, | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Değişik türlerdeki fayları , kıvrımları tanır ve tektonik yapıyı yorumlar. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Fay ve kıvrım kriterlerini kullanarak jeofizik araştırmayı tasarlar, | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Sondaj verilerini yorumlayarak yeraltındaki fay ve kıvrımları saptar. | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Sismik yansıma ve kırılma verilerinden fay ve kıvrımları yorumlar, | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |