Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Sismolojisi | JFM 310 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislikteki sismolojik uygulamaları anlama ve uygulayabilme |
Dersin İçeriği | Depremle ilgili kavramlar; Depremin arazi, yapılar ve insanlar üzerindeki etkileri; Türkiyedeki aktif deprem bölgeleri ve sismisite haritaları; Deprem tehlikesi ve olasılık hesabı; Sismograf sistemleri, yerin ivme, partikül hızı ve yerdeğiştirme özellikleri; Büyüklük, İvme, PGA, Deprem süresi ilişkileri; Sismoloji’de Spektrum Kavramı: İvme spektrumu, Tepki Spektrumu ve Tasarım Spektrumu; İvme ve Partikül Hareketlerinde Deprem Kaynağı, Jeolojik Ortam, Zemin ve Topografya Etkileri; Mikrotremor ve Zemin Yapısı ile İlişkileri; Zemin büyütme kavramı; Spektral oran ve Nakamura spektrumu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremin arazi, yapı ve insan üzerindeki etkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Deprem tehlikesi ve riskini saptar | Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Spektrum, zemin büyütmesi gibi kavramları açıklar ve hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Büyüklük, İvme- PGA, deprem süresi arasındaki ilişkileri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Mikrotremor verisini toplar, analiz eder ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Depremle ilgili kavramlar | |
2 | Depremin arazi, yapılar ve insanlar üzerindeki etkileri | |
3 | Türkiyedeki aktif deprem bölgeleri ve sismisite haritaları | |
4 | Deprem tehlikesi ve olasılık hesabı | |
5 | Sismograf sistemleri, yerin ivme, partikül hızı ve yerdeğiştirme özellikleri | |
6 | Büyüklük, İvme- PGA, Deprem süresi ilişkileri | |
7 | Sismolojide Spektrum Kavramı: Tepki Spektrumu ve Tasarım Spektrumu | |
8 | İvme ve Partikül Hareketlerinde Deprem Kaynağı, Jeolojik Ortam, Zemin ve Topografya Etkileri | |
9 | Mikrotremor ve Zemin Yapısı ile İlişkileri | |
10 | Zemin büyütme kavramı | |
11 | Spektral oran ve Nakamura spektrumu | |
12 | Güncel çalışmalardan örnekler | |
13 | Güncel çalışmalardan örnekler | |
14 | Güncel çalışmalardan örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Horasan, G., 2014. ,Mühendislik Sismolojisi Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremin arazi, yapı ve insan üzerindeki etkilerini açıklar | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Deprem tehlikesi ve riskini saptar | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Spektrum, zemin büyütmesi gibi kavramları açıklar ve hesaplar | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Büyüklük, İvme- PGA, deprem süresi arasındaki ilişkileri açıklar | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Mikrotremor verisini toplar, analiz eder ve yorumlar | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 90 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |