Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeoteknik Araştırmalar JFM 448 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ALİ SİLAHTAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mühendislik projeleri, bunların yapılacağı yerlerin seçimi ve imara açılacak yerleşim alanlarının seçiminde kullanılan jeoteknik uygulamaların öğretilmesi

Dersin İçeriği

Jeoteknik Mühendisliğinin önemi, Jeoteknik saha incelemeleri, Zeminlerin fiziksel özellikleri ve mühendislik açısından sınıflandırılması, Jeoteknik arazi çalışmaları, Zeminlerin sıkışabilirliği, sıkıştırılması ve dayanımı, Yapı temelleri için taşıma gücü kavramı, Zeminlerin iyileştirilmesi, Zeminlerin sıvılaşması, Jeoteknik rapor hazırlama

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Jeoteknik mühendisliği kavramını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Zeminlerin oluşumunu, indeks özelliklerini ve sınıflandırılmasını bilir Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Arazide yapılan jeoteknik çalışmaları kavrar Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Laboratuvarda yapılan jeoteknik çalışmaları kavrar Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Zeminlerin sıvılaşalabilirliğini kavrar Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeoteknik Mühendisliğine Giriş
2 Zemin Mekaniği
3 Zeminlerin Oluşumu, İndeks Özellikleri ve Sınıflandırılması
4 Zemin İncelemeleri ve Aşamaları
5 Zemin İncelemeleri ve Aşamaları
6 Arazide Yerinde Yapılan Deneyler
7 Zeminlerin Sıkışabilirliği ve Konsolidasyon
8 Zeminlerin Sıkıştırılması (Kompaksiyon)
9 Zeminlerin Dayanımı
10 Ara Sınav
11 Sıvılaşma Problemi
12 Zeminlerin İyileştirilmesi
13 Jeoteknik Etüt Planlama
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1)Geoteknik Mühendisliği, 1999, Donald P. Coduto

2)Geoteknik Mühendisliğine Giriş, 1981, Robert D. Holtz, William D. Kovacs

3)Temel Zemin Mekaniği, Bayram Ali Uzuner,2001

4)Geoteknik Bilgisi I, 2002, Akın Önalp, Birsen Yayınevi

5)Dinamik Yöntemlerle Zemin Sıvılaşması, Osman Uyanık, 2016

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Jeoteknik mühendisliği kavramını ayırt eder
2 Zeminlerin oluşumunu, indeks özelliklerini ve sınıflandırılmasını bilir
3 Arazide yapılan jeoteknik çalışmaları kavrar
4 Laboratuvarda yapılan jeoteknik çalışmaları kavrar
5 Zeminlerin sıvılaşalabilirliğini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 16 16
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 4