Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik JFM 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Olasılık ve istatistiğin gerekli yöntem ve teknikleri kullanılarak verilerin yorumlanabilir hale getirilmesi.

Dersin İçeriği

Gözlemsel verilerin sınıflandırılması, rastgele veri üretimi, ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar, Gauss dağılımı, Student-t dağılımı, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler, doğrusal yaklaşım ve en küçük kareler yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri, doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterplasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri, korelasyon ve çeşitleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri çeşitlerini ayırt eder, Anlatım, Soru-Cevap,
2 İstatistiki yöntemleri uygular, Eğitsel Oyun, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Korelasyon işlemini uygular. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gözlemsel verilerin sınıflandırılması
2 Gözlemsel verilerin sınıflandırılması
3 Rastgele veri üretimi
4 Rastgele veri üretimi
5 Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar
6 Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar
7 Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler
8 Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler
9 Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri
10 Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri
11 Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri
12 Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri
13 Korelasyon ve çeşitleri
14 Korelasyon ve çeşitleri
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir Işık)

Ders Kaynakları

1. ÖZENSOY, E., 1982. Teknolojik ve Bilimsel Araştırmalarda Modern Deney Tasarımcılığı ve Optimizasyon Yöntemleri. MTA yayını, no:24, Ankara.

2. CANITEZ, N., 1984. Jeofizikte Veri İşlem. İTÜ yayını, no:1290, İstanbul.

3. CANITEZ, N., YARAMANCI, U. ve ÖZDEMİR, H., 1987. Spektral Analiz ve Jeofizik Uygulamaları. TMMOB Jeof.Müh.Odası yayını, no:1, Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Veri çeşitlerini ayırt eder, 5 0 0 0
2 İstatistiki yöntemleri uygular, 4 2
3 Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, 4 2 3
4 Korelasyon işlemini uygular. 4 2 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5