Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | JFM 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Olasılık ve istatistiğin gerekli yöntem ve teknikleri kullanılarak verilerin yorumlanabilir hale getirilmesi. |
Dersin İçeriği | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması, rastgele veri üretimi, ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar, Gauss dağılımı, Student-t dağılımı, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler, doğrusal yaklaşım ve en küçük kareler yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri, doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterplasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri, korelasyon ve çeşitleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri çeşitlerini ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İstatistiki yöntemleri uygular, | Eğitsel Oyun, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Korelasyon işlemini uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması | |
2 | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması | |
3 | Rastgele veri üretimi | |
4 | Rastgele veri üretimi | |
5 | Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar | |
6 | Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar | |
7 | Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler | |
8 | Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler | |
9 | Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri | |
10 | Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri | |
11 | Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri | |
12 | Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri | |
13 | Korelasyon ve çeşitleri | |
14 | Korelasyon ve çeşitleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir Işık) |
Ders Kaynakları | 1. ÖZENSOY, E., 1982. Teknolojik ve Bilimsel Araştırmalarda Modern Deney Tasarımcılığı ve Optimizasyon Yöntemleri. MTA yayını, no:24, Ankara. 2. CANITEZ, N., 1984. Jeofizikte Veri İşlem. İTÜ yayını, no:1290, İstanbul. 3. CANITEZ, N., YARAMANCI, U. ve ÖZDEMİR, H., 1987. Spektral Analiz ve Jeofizik Uygulamaları. TMMOB Jeof.Müh.Odası yayını, no:1, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri çeşitlerini ayırt eder, | 5 | ||||||||||
2 | İstatistiki yöntemleri uygular, | 4 | 2 | 1 | ||||||||
3 | Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, | 4 | 2 | 3 | ||||||||
4 | Korelasyon işlemini uygular. | 4 | 2 | 3 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |