Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Jeofiziği | JFM 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Çevre sorunlarının oluşmaması için Jeofizik yöntemler ile atık türlerine uygun çöp sahalarının tespit edilerek çevrenin kirlenmesine engel olmak, Çevre sorunları oluşmuş ise bu kirlenmenin yayıldığı alan ve derinliğin jeofizik yöntemler ile saptanması, Yeraltındaki gömülü kirleticilerin yerlerinin belirlenmesi, Jeofizik Yöntemleri kullanarak kirlilik etütleri |
Dersin İçeriği | Genel olarak kirlilik konularında bilinçlenmek. Çevrenin tanımı, Yeraltı suyu ve Atmosferi kirleten kaynaklar hakkında bilgiler, Endüstri-Çevre-İnsan etkileşimlerinin incelenmesi, Kirlilik modelleri, Yeraltı suyu kirlenmesinin yayılma alanının belirlenmesinde kullanılan jeofizik yöntemler: Yeraltı Radarı, Manyetik, Elektromanyetik, Sismik Yöntem Uygulamaları. Seçilmiş Uygulama Örnekleri. Kirlenme Modellerinin Üretilerek, Yeraltı Suyu Kirliliğinin Jeofizik Yöntemler Kullanarak Belirlenerek Haritalanması ve diğer çevre sorunlarına çözümler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre jeofiziğinde çok kullanılan yöntemleri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Atık türlerine göre hangi jeofizik yöntemi uygulayacağını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Jeofizik yöntemleri seçerek atık alanlarını tespit ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre Sorunları ve Jeofizik | |
2 | Manyetik Duyarlılık ile Kirlilik Etüdü | |
3 | Deponi tipi katı atık alanları | |
4 | Kum Ocağı örneği | |
5 | Yeraltısuyu Tuzluluk ve Kirlilik Çalışmasında Özdirenç Yöntemi | |
6 | Dolgu Alanlarda Özdirenç Ters-Çözüm modellemesi ve eski bir atık sahasına uygulanması | |
7 | Metalik Maden Atığı taşıyan gömülü boru hattının özdirenç yöntemiyle araştırılması | |
8 | Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler ile Doğu Karadeniz Örneği | |
9 | Katı Atık Alanlarındaki Gömülü Plastik Atıkların Özdirenç Yöntemi ile Belirlenmesi | |
10 | Yer Radarı Yöntemi ile Gömülü Boruların tespiti | |
11 | Bir Deponi Alanı Sızıntı Sularının Çevresel Etkilerinin tespiti | |
12 | Çevre Manyetizması | |
13 | Kirlilik tespitinde Sismik, GPR ve Özdirenç yöntemleri | |
14 | Katı Atık Düzenli Depolama Sahası |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre jeofiziğinde çok kullanılan yöntemleri öğrenir | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||
2 | Atık türlerine göre hangi jeofizik yöntemi uygulayacağını öğrenir | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||
3 | Jeofizik yöntemleri seçerek atık alanlarını tespit ederler | 3 | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |