Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Jeolojisi ve Mekaniği JFM 438 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Sismotektonik dersini almış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi.

Dersin İçeriği

Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Kısa Cevaplı Testler,
3 Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. Rol Oynama, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
5 Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deprem tehlikesi açısından Deprem jeolojisi ve mekaniği çalışmalarının önemi
2 Deprem coğrafyası ve levha tektoniği
3 Gerilme, yamulma, sürtünme, Coulomb kırılma kriteri ve Griffith çatlakları
4 Fay Mekaniği: Fay reolojisi ve kıtasal fay modeli
5 Fay Mekaniği: Fay zonlarının heterojenitesi ve süreksizlik çeşitleri
6 Fay zonlarının segmentasyonu, fay basamak ve büklümleri, fay pürüzleri, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri.
7 Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 1.Tektonik Jeodezi ve 2. Jeokronoloji
8 Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 3. Neotektonik ve 4. Paleosismoloji
9 Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler.
10 Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler.
11 Fay türlerinin jeomorfolojisi
12 Kosismik yapılar
13 Karmaşık deprem kırılmaları ve deprem gerilme etkileşimleri
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2009. Deprem Jeolojisi ve Mekaniği Kısa Ders Notları,

Ders Kaynakları

1. Barka, A.A., and Kadinsky-Cade, K., Strike-slip fault geometry in Turkey and its influence on earthquake activity, Tectonics, 7, 663-684, 1988.
2. Burbank, D.W. and Anderson R.S., (2001). Tectonic Geomorphology, Blackwell Science, ISBN 0-632-04386-5
3. Scholz, C., 2002. The Mechanics of Earthquakes and Faulting (2nd Edition), Cambridge University Press, 439 pp.
4. Sibson, R.H., 1983. Continental fault structure and the shallow earthquake source, J. geol. Soc. London, vol.140, 741-767
5. Sibson, R.H., 2003. The geology of the crustal earthquake source, in International Handbook of Earthquake and Engineering Seismology Vol. A, pp. 455-473 eds. W.H.K. Lee, H. Kanamori, P.C. Jennings & C. Kisslinger,.
6- Stein, R.S., (1999). The role of stress in the earthquake occurrence, Nature, 402, 605-609.
7- Yeats, S.R., Allen, C.R. and Sieh, K.E., 1996, Geology of earthquakes, Oxford University Pres, 576pp.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, X
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. 4 3 4 4 2 0
2 Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. 4 3 4 4 2 3
3 Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. 4 0 4 4
4 Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. 4 3 4 4 2 3
5 Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir 4 3 4 4 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4