Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Statiği II | INM 208 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET ZEKİ ÖZYURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özge Şahin, Arş.Gör. Berna İSTEGÜN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çeşitli dış etkiler ve mesnet hareketleri altında yapı sistemlerinin Kuvvet Tabanlı ve Deplasman Tabanlı yöntemlerle çözümlenmesini aktarmak; Yapı tasarımında elverişsiz yüklemelerin nasıl elde edileceğini göstermek. |
Dersin İçeriği | Yapı sistemlerinin tanımlanması: Kararsız, izostatik, hiperstatiklik derecesi, kinematik belirsizlik derecesi. Dış yükler ve/veyamesnet çökmeleri etkisinde hiperstatik yapı sistemlerinin çözümü: Kuvvet Yöntemi, Deplasman esaslı yöntemler(Açı Yöntemi, Moment Dağıtma(Cross) Yöntemi ve Matris deplasman Yöntemi) ile çözümü. Tesir çizgileri: yapı sistemlerinin tasarımında elverişsiz yüklemelerin elde edilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapı sistemlerini tanımlayabilecektir . 1.1 Yapı sistemlerini ayrıklaştırabilir. 1.2. Yapı sistemlerinin matematik modelini oluşturabilir [PÇ-2] | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kuvvet ve deplasman esaslı yapısal çözümlemelerin özelliklerini açıklayabilecektir [PÇ-1, PÇ-2] | Gezi / Gözlem, Tartışma, Anlatım, | |
3 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini açı yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini moment dağıtma (Cross) yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Tesir çizgilerini tanımlayabilecektir. 5.1 İzostatik ve hiperstatik sistemlerin tesir çizgilerini çizer 5.2 Elverişsiz yükleme yapar [PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Varsayımlar. Yapıların Ayrıklaştırılması. Kararsızlıklar. Hiperstatiklik ve Kinematik Belirsizlik Derecesi, Kuvvet ve Deplasman Esaslı Yöntemlerin Karşılaştırılması. | |
2 | Kuvvet (Uygunluk) Yöntemi formülasyonunun elde edilmesi | |
3 | Kuvvet Yöntemi Uygulamarı: Kiriş ve çerçeve sistemleri | |
4 | Kuvvet Yöntemi Uygulamaları: Kafes Sistemler | |
5 | Hiperstatik Sistemlerde Yerdeğiştirme Hesabı | |
6 | Açı Yöntemi: Düğüm noktası sabit ve hareketli sistemlerin formülasyonu. | |
7 | Açı Yöntemi Uygulamaları: Mesnet Hareketleri ve Isı değişimi etkisi. | |
8 | Açı yöntemi: Uygulamalar:Yanal deplasmanlı sistemlerin çözümü | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Moment Dağıtma (Cross) Yöntemi, genel Bilgiler, formülasyon; düğüm noktası sabit ve hareketli sistemlerin tanımı | |
11 | Cross Yöntemi: Uygulamalar | |
12 | Cross Yöntemi: Özel Durumlar | |
13 | Tesir Çizgileri; Müller-Breslau prensibi; hiperstatik sistemlerde kalitatif tesir çizgileri | |
14 | Hiperstatik Sistemlerde tesir çizgileri ile elverişsiz yüklemelerin belirlenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları SABİS sisteminde haftalık olarak dökümanlar kısmına yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | [1]. Girgin,K., ASksoylu, M.G., Darıulmaz, K." Yapı Statiği(Hiperstatik Yöntemler) Çözümlü Problemler", Birsen Yayınevi.2010 [2]. Hibbeler, R.C. "Structural Analysis", SI Units, 7.th.Ed. Prentice Hall. 2009 [3]. Aslam KASSIMALI." Structural Analysis", SI Ed. January 2010 [4].C.S. REDDY, " Basic Structural Analysis", Tata McGraw_Hill, 2nd. Edition,2009 [5]. H.H. West, Louis Geshwinder. "Fundementals os Structural Analysis", Wiley, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | X | |||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapı sistemlerini tanımlayabilecektir . 1.1 Yapı sistemlerini ayrıklaştırabilir. 1.2. Yapı sistemlerinin matematik modelini oluşturabilir [PÇ-2] | |||||||||||
2 | Kuvvet ve deplasman esaslı yapısal çözümlemelerin özelliklerini açıklayabilecektir [PÇ-1, PÇ-2] | |||||||||||
3 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini açı yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | |||||||||||
4 | İki boyutlu çerçeve sistemlerini moment dağıtma (Cross) yöntemi ile analiz edebilecek [PÇ-1, PÇ-4] | |||||||||||
5 | Tesir çizgilerini tanımlayabilecektir. 5.1 İzostatik ve hiperstatik sistemlerin tesir çizgilerini çizer 5.2 Elverişsiz yükleme yapar [PÇ-4] |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |