Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | IST 110 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE AKMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel istatistiksel kavramları ve ihtimal hesaplarınınn öğretilmesi ana başlığı altında; verilerin temini, derlenmesi, özetlenmesi, sunumu, analiz ve yorumlanması ve aynı zamanda verilerden geçerli bir sonuç / karar çıkarılması olasılık ve istatistik dalının başlıca amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği | Giriş, Verilerin Toplanması, Verilerin İşlenmesi, tablolar, Seriler, Grafikler, Hassas ve hassas olmayan Ortalamalar, Değişkenlik ölçüleri, Çarpıklık ve basıklık, İhtimal dağılımları ve hesapları, Binom, Hipergeometrik ve Poisson Dağılımları, Normal Dağılım, Hipotez testleri, regresyon ve korelasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ham verilerin sunumu yapmak maksadıyla seriler teşkil eder; bunları tablolaştırır ve grafiklerini hazırlar. Seri ortalamalarını ve merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, momentlerini, asimetri ve basıklığı hesaplar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Örnek uzaylarındaki olayların ihtimallerini hesaplar. Kesikli ihtimal dağılım fonksiyonlarından Binom ve Poissonu, sürekli ihtimal dağılım fonksiyonlarından Normal dağılımı bilir, ihtimalleri hesaplar, dağılımın çarpıklık, basıklığını yorumlar, grafiğini | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hipotez testini bilir, ihtimal dağılımları için testler uygular, yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, önemli istatistik kavramları ve verilerin elde edilme yöntemleri | |
2 | Verilerin sunumu için tablolar, seriler, grafikler | |
3 | Hassas ve hassas olmayan ortalamalar | |
4 | Değişkenlik ölçüleri | |
5 | Momentler Çarpıklık (asimetri) ve basıklık | |
6 | İhtimal Hesapları ve Binom İhtimal Dağılımı | |
7 | Poisson ve Hipergeometrik Dağılım | |
8 | Uygulamalar | |
9 | Vize haftası | |
10 | Normal Dağılım | |
11 | Örnekleme | |
12 | Hipotez Testleri | |
13 | Korelasyon ve Regresyon | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Yılmaz Özkan (2011), Uygulamalı İstatistik I, II; Sakarya Yayıncılık, Sakarya |
Ders Kaynakları | 1. Uygulamalı İstatistik 1,2, Prof. Dr. Özer Serper, Ezgi Kitabevi, Bursa, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ham verilerin sunumu yapmak maksadıyla seriler teşkil eder; bunları tablolaştırır ve grafiklerini hazırlar. Seri ortalamalarını ve merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, momentlerini, asimetri ve basıklığı hesaplar ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Örnek uzaylarındaki olayların ihtimallerini hesaplar. Kesikli ihtimal dağılım fonksiyonlarından Binom ve Poissonu, sürekli ihtimal dağılım fonksiyonlarından Normal dağılımı bilir, ihtimalleri hesaplar, dağılımın çarpıklık, basıklığını yorumlar, grafiğini | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Hipotez testini bilir, ihtimal dağılımları için testler uygular, yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |