Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şehir Planlama | INM 441 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ZELİHA ÇAĞLA KUYUMCU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ZELİHA ÇAĞLA KUYUMCU, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İnşaat Mühendisi olarak mezun olacak öğrencilerin, mesleklerini yerel yönetim kurumları bünyesinde veya kent için karar verici konumdaki diğer kurum ve kuruluşlarda icra etmeleri durumunda, ihtiyaç duyacakları kentsel yapılaşma ve kentsel planlama hakkında temel bilgilerle donanmış olmaları. |
Dersin İçeriği | Kent kavramı, kentsel planlamanın tarihçesi, kentleşme politikaları, planlama yaklaşımları, arazi kullanım modelleri, sanayi, yeşil alan, konut yerleşimleri tasarımı, kentsel tasarım ve kentsel planlama ilişkisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir Ulaşım Planlaması | Anlatım, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ulaşım Altyapısı ve Arazi Kullanımı | Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Yeşil Alan ve Rekreasyon Mekânlarını Planlama İlkeleri | Anlatım, Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | |
4 | İklim ve Afetlere Dayanıklı Şehir Planlaması | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gözlem, Anlatım, | |
5 | Sokaklar, Meydanlar, Yaya Aksları, Yaya-Taşıt Etkileşimleri | Anlatım, Rol Oynama, Gözlem, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kent tanımı ve Kentsel Planlama kavramı | 1. Hafta Sunusu |
2 | Ulaşım Sistemlerinin Kentsel Yerleşimlere Etkileri | 2. Hafta Sunusu |
3 | Ulaşım-Yerleşim İlişkileri, Kentiçi Yolları Planlama İlkeleri | 3. Hafta Sunusu |
4 | Hizmet, Sağlık ve Eğitim Alanları Planlanmasında Belirleyici Faktörler | 4. Hafta Sunusu |
5 | Ticaret Alanlarını (Kent merkezi perakende ticaret ve merkez dışı toptan ticaret, AVM’ler) Planlama İlkeleri | 5. Hafta Sunusu |
6 | Yeşil Alan ve Rekreasyon Mekânlarını Planlama İlkeleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Sokaklar, Meydanlar, Yaya Aksları, Yaya-Taşıt Etkileşimleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Ulaşım Altyapısı ve Arazi Kullanımı | 8. Hafta Sunusu |
9 | Sürdürülebilir Ulaşım Planlaması | 9. Hafta Sunusu |
10 | İklim ve Afetlere Dayanıklı Şehir Planlaması | 10. Hafta Sunusu |
11 | Kentsel Arazi Kullanımı ve Kentsel Ulaşıma Etkileri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kentsel Tasarım Uygulamalarından Seçilmiş Örnekler ve Tartışma | 12. Hafta Sunusu |
13 | Koruma Planlaması-Kent Planlama İlişkisi, Kentsel Yenileme Teknikleri | 13. Hafta Sunusu |
14 | Tasarım Politikaları ve Kentsel Tasarım Uygulamasını Yürüten ve Etkileyen Kurum ve Kuruluşlar | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Web adresinde yayınlanacak ders notları |
Ders Kaynakları | [1]Dünden Bugüne Sorunları ve Şaşılası Halleri İle Ulaştırmamız, (2017), Güngör Evren [2]Trafik Mühendisliği, (2022), Ergun Gedizlioğlu [3]Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım, (2018), Mesture Aysan Buldurur |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir Ulaşım Planlaması | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
2 | Ulaşım Altyapısı ve Arazi Kullanımı | 3 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yeşil Alan ve Rekreasyon Mekânlarını Planlama İlkeleri | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | İklim ve Afetlere Dayanıklı Şehir Planlaması | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
5 | Sokaklar, Meydanlar, Yaya Aksları, Yaya-Taşıt Etkileşimleri | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |