Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Mikrobiyolojisi | GDM 307 | 5 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Genel Mikrobiyoloji dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU, Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Arş Gör. Gülşah Karabulut, Arş. Gör. Eda Kılıç, Arş. Gör. Arş. Gör. Elif Sezer |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıda mikrobiyolojisi ve uygulamaları ile ilgili bilgilerin kazandırılması |
Dersin İçeriği | Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları, bulaşma kaynakları ve kontrolü, gıdaların mikrobiyolojik analizi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
5 | Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
6 | Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Tehlike analizi yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, mikroorganizmaların bulaşma kaynakları | |
2 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları: Bakteriler, Küfler, Mayalar | |
3 | Gıdalarda mikroorganizma gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler, engel teknolojisi | |
4 | Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Temel ilkeler | |
5 | Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Sıvı ve katı besiyerinde mikroorganizma sayımı | |
6 | İndikatör mikroorganizmalar | |
7 | Gıdalarda mikrobiyolojik kriterler | |
8 | HACCP ve uygulamaları | |
9 | Et ve süt ürünlerinde görülen mikrobiyolojik bozulmalar | |
10 | Meyve, sebze ve ürünleri ile diğer ürünlerde görülen mikrobiyolojik bozulmalar | |
11 | Gıda kaynaklı bakteriyel patojenler | |
12 | Mikotoksinler | |
13 | Gıda muhafaza yöntemleri | |
14 | Gıda muhafazasında yeni yöntemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gıda Mikrobiyolojisi I Ders notu, Sakarya Üniversitesi |
Ders Kaynakları |
1.Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları (Ankara Üniversitesi) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Tehlike analizi yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
1. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |