Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıda Mikrobiyolojisi GDM 307 5 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri

Genel Mikrobiyoloji dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU, Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR,
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Eda Kılıç, Arş. Gör. Arş. Gör. Elif Sezer

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıda mikrobiyolojisi ve uygulamaları ile ilgili bilgilerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları, bulaşma kaynakları ve kontrolü, gıdaların mikrobiyolojik analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. Anlatım, Eğitsel Oyun,
5 Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. Anlatım, Eğitsel Oyun,
6 Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Tehlike analizi yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
11 Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, mikroorganizmaların bulaşma kaynakları
2 Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları: Bakteriler, Küfler, Mayalar
3 Gıdalarda mikroorganizma gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler, engel teknolojisi
4 Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Temel ilkeler
5 Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Sıvı ve katı besiyerinde mikroorganizma sayımı
6 İndikatör mikroorganizmalar
7 Gıdalarda mikrobiyolojik kriterler
8 HACCP ve uygulamaları
9 Et ve süt ürünlerinde görülen mikrobiyolojik bozulmalar
10 Meyve, sebze ve ürünleri ile diğer ürünlerde görülen mikrobiyolojik bozulmalar
11 Gıda kaynaklı bakteriyel patojenler
12 Mikotoksinler
13 Gıda muhafaza yöntemleri
14 Gıda muhafazasında yeni yöntemler
Kaynaklar
Ders Notu

Gıda Mikrobiyolojisi I Ders notu, Sakarya Üniversitesi

Ders Kaynakları

1.Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları (Ankara Üniversitesi)
2.Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları (Prof. Dr. A. Kadir HALKMAN)
3.Food Microbiology and Laboratory Practice (Chris Bell, Paul Neaves & Anthony P. Williams)
4.Gıda Mikrobiyolojisi, Editör Osman Erkmen, Efil Yayınevi, 2010.
5.Klaus Pichhardt, Gıda mikrobiyolojisi, Gıda Endüstrisi için Temel Esaslar ve Uygulamalar, (4.
Basımdan çeviri), 2006
6.Erkmen O, Bozoğlu T. F. , Food Microbiology 1-2-3, İlke Yayınevi, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. 5
2 Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. 5
3 Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. 5 0
4 Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. 5 5
5 Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. 5 5 5
6 Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. 5
7 Tehlike analizi yapabilir. 5
8 HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. 5
9 Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir.
10 Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. 5
11 Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
1. Ödev 15
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 10 1 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6