Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yemeklik Yağ Teknolojisi | GDM 428 | 8 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yemeklik yağ teknolojisi konularında temel bilgiler vererek, bu konularda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Lipidler, lipidlerin sınıflandırılması (basit, bileşik ve türev lipidler), yağların ve yağ asitlerinin kimyasal tepkimeleri, atmosferik oksidasyon ve yemeklik yağların bozulması ve muhafazası, yemeklik yağlar ve yağ hammaddeleri, yağlı tohumlardan yağ çıkarılması, yağların rafinasyonu, vinterizasyon, hidrojenasyon, margarin, tereyağı ve diğer yağların üretimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lipid ve lipid benzeri maddelerin özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yemeklik yağların bozulma nedenleri ve mekanizmalarını kavrar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Yağların depolama ve muhafazasında alınabilecek önlemleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yağ hammaddelerini bilir, yağlı tohumlardan yağ elde edilmesi aşamalarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
5 | Margarin (kahvaltılık, yemeklik ve gıda sanayi; şorteningler) üretimini ve kullanım alanlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Yağ ve yağ içeren ürünlerde kalite kontrol analizlerini bilir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yağların biyosentezi ve beslenmemizdeki önemi | |
2 | Lipidler ve lipidlerin sınıflandırılması | |
3 | Türev lipidler; yağ asitlerinin sınıflandırılması ve adlandırılması | |
4 | Yağların ve yağ asitlerinin kimyasal tepkimeleri | |
5 | Oksidasyon çeşitleri ve yemeklik yağların bozulması | |
6 | Yemeklik yağ hammaddeleri, depolama ve yağ hammaddelerinde bozulma | |
7 | Yağlı tohumlardan yağ çıkarılması (hazırlık işlemleri, presyon, ekstraksiyon) | |
8 | Yağların rafinasyonu (zamksı maddelerin uzaklaştırılması; asitlik giderme) | |
9 | Ara sınav haftası | |
10 | Yağların rafinasyonu (ağartma; koku alma, vinterizasyon) | |
11 | Yağların hidrojenasyonu ve margarin üretimi | |
12 | Tereyağı ve diğer yağların üretimi, Yağlı tohum ticareti ve borsa kriterleri | |
13 | Ödev sunumları | |
14 | Yemeklik yağ üretiminde yeni teknolojiler ve gelişmeler (akıllı makineler, online izleme ve proses kontrol yöntemleri ve sistemleri, elektronik burun, minimal rafinasyon uygulamaları) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yağ İşleme Teknolojisi Ders Notu, Sakarya Üniversitesi. |
Ders Kaynakları | [1] Altan A., Kola O. 2007. Yağ İşleme Teknolojisi. ISBN: 978-605-89535-0-5. Bizim Büro Basımevi, 267 s., Ankara. [6] Başoğlu, F., 2018, Yemeklik Yağ Teknolojisi, Dora yayınevi, 345 s., Bursa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lipid ve lipid benzeri maddelerin özelliklerini kavrar. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Yemeklik yağların bozulma nedenleri ve mekanizmalarını kavrar. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yağların depolama ve muhafazasında alınabilecek önlemleri bilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Yağ hammaddelerini bilir, yağlı tohumlardan yağ elde edilmesi aşamalarını kavrar. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Margarin (kahvaltılık, yemeklik ve gıda sanayi; şorteningler) üretimini ve kullanım alanlarını bilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Yağ ve yağ içeren ürünlerde kalite kontrol analizlerini bilir ve uygular. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |