Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termodinamik | GDM 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, Dr.Öğr.Üyesi İNCİ CERİT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan ısı ve iş ilişkileri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Birim sistemleri, hidrostatik basınç, gaz basıncı ve basınç ölçme yöntemleri. Saf madde ve faz değişimleri. Termodinamiğin O . yasası ve mühendislik sistemlerinin 1. ve 2. yasa çözümlemeleri.Kapalı ve açık sistemler için iş ve ısı. Soğutma makinesi ve Isı Pompası. Carnot çevrimleri, Entropi ve uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik bilgileri ve uygulamalarını kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Tüm mühendislik dallarında her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli bilgilerin edinilebilmesi için temel fiziksel yasa ve kuralların öğretilmesi | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Mühendislik sistemlerinde kütle ve enerji korunumu ilkesinin uygulamaları ve saf madde faz değişimleri öğretilmek | Tartışma, | |
4 | Kapalı sitemler için Termodinamiğin 1. yasasını uygular. | Anlatım, | |
5 | Entalpi kavramı ve uygulamalarını kavrar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Isı makinesi, soğutma makinesi ve ısı pompası uygulamalarını kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar | |
2 | Sıcaklık ölçümleri ve termodinamiğin 0. yasası | |
3 | Enerji geçişleri ve genel enerji analizi | |
4 | Saf madde ve özelikleri | |
5 | Faz değişimi özellik diyagramları | |
6 | Mükemmel ve gerçek gaz denklemleri, entalpi ve özgül ısılar | |
7 | Kapalı sistemler için enerji analizi | |
8 | Kapalı sistem 1. yasa çözümlemeleri | |
9 | Ara sınav haftası | |
10 | Açık Sistemler İçin Enerji Analizi | |
11 | Açık Sistem 1. Yasa Çözümlemeleri | |
12 | Termodinamiğin 2. Yasası | |
13 | Isı ve Soğutma Makinaları ile Isı Pompası | |
14 | Ekserji ve 2. Yasa Verimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dönem başında SABİS´e yüklenecektir |
Ders Kaynakları | 1. Çengel, Y.A. ve Boles, M.A. ´Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik´, Türkçesi: Derbentli, T., Literatür Yayıncılık, 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik bilgileri ve uygulamalarını kazandırmak, | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tüm mühendislik dallarında her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli bilgilerin edinilebilmesi için temel fiziksel yasa ve kuralların öğretilmesi | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Mühendislik sistemlerinde kütle ve enerji korunumu ilkesinin uygulamaları ve saf madde faz değişimleri öğretilmek | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Kapalı sitemler için Termodinamiğin 1. yasasını uygular. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Entalpi kavramı ve uygulamalarını kavrar. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Isı makinesi, soğutma makinesi ve ısı pompası uygulamalarını kavrar. | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |