Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | GDM 210 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Kimya, Termodinamik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders mühendislik disiplinleri için akışkanlar mekaniğine giriş niteliğindedir. Ders kapsamında, akışkanlar mekaniğinin temelini oluşturan korunum yasaları verilmekte ve bu yasaların basit akış sistemlerinin analizi için gerekli yöntemlerin geliştirilmesinde nasıl kullanılacağı anlatılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Akışkanın tanımı ve özellikleri, statik haldeki akışkan davranışı, basınç ve ölçümü, temel korunum yasalarının akışkan hareketine uygulanması, akış türleri ve Reynolds Sayısı, kütlenin korunumu yasası, mekanik enerji ve momentum denklemleri, boyut analizi ve modelleme, borularda akışkanların akışı, boru hatlarındaki paralel ve seri akışlar, pompa seçimi,akış hızı, debisi ve basınç ölçümü. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boyut analizi ve modelleme ilkelerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Akışkanların özelliklerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Akış türlerini ve akışkan davranışlarını kavrar. | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Akışkan statiği ve dinamiği çözümlemelerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Akış sistemlerini analiz eder ve değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Bernoulli denklemini kavrar ve uygular. | ||
7 | |||
8 | |||
9 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akışkanlar mekaniğine giriş ve temel kavramlar: Akışkanlar mekaniği uygulama alanlarının video ve görseller ile öğrenciye aktarılması | |
2 | Akışkan özellikleri ve bu özelliklerin video ve görselleri ile öğrenciye aktarılması | |
3 | Basınç | |
4 | Akışkan Statiği ve Uygulamaları | |
5 | Akışkan Dinamiği ve Uygulamaları | |
6 | Akış Türleri ve Reynolds Sayısı | |
7 | Akış Sistemlerinde Kütlenin Korunumu Yasası (Süreklilik) ve Uygulamaları | |
8 | Akış Sistemlerinde Enerji Denklemi (Bernoulli) ve Uygulamaları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sıkıştırılmayan Akışkanların Boruda Akışı | |
11 | Sürtünme Faktörü Tayini | |
12 | Akış Sistemi ve Uygulamaları | |
13 | Torricelli Denklemi ve Uygulamaları | |
14 | Borularda Seri ve Paralel Akış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Her dönem başında güncellenerek verilmektedir. |
Ders Kaynakları | 1. Çengel, Y.A. and Cimbala, J.M, Fluid Mechanics: Fundamentals and Applications, McGraw-Hill, 2006: Türkçesi: Engin, T. (Çeviri Editörü) Akışkanlar Mekaniği: Temelleri ve Uygulamaları, Güven Bilimsel, 2007. 2. Akışkanlar Mekaniği, Kavramlar, Problemler, Uygulamalar, Sümer PEKER, Şerife Ş. HELVACI, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2007. 3. Uygulamalı Akışkanlar Mekaniği , İsmail Çallı , Şubat-2010. 4.Akışkanlar Mekaniği, Bekir Zühtü UYSAL, Alp Yayınevi, Ekim 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boyut analizi ve modelleme ilkelerini kavrar. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Akışkanların özelliklerini kavrar. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Akış türlerini ve akışkan davranışlarını kavrar. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Akışkan statiği ve dinamiği çözümlemelerini kavrar ve uygular. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Akış sistemlerini analiz eder ve değerlendirir. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bernoulli denklemini kavrar ve uygular. | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
9 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |