Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Duyusal Analiz GDM 421 7 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Eda Kılıç Kanak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıdalarda duyusal analizlerin önemini kavratmak; duyusal analiz yöntemlerini, analiz sonuçlarının değerlendirilmesini ve bu konudaki gelişmeleri öğretmek.

Dersin İçeriği

Duyusal analizin ilkeleri, duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri, panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler, panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması konularını içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni gıda geliştirmede duyusal analiz için yapılacak ön hazırlıkları kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
2 Duyusal analiz için hazırlanacak örnekler, uygun duyussal analiz yöntemini seçer Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
3 Analize katılacak panelistlerin seçim ve eğitimin ilkelerini kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
4 Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor hazırlayabilir Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
5 Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını oluşturabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Duyusal analizin ilkeleri
2 Duyusal değerlendirmenin önemi ve gıda sanayinde kullanım amaçları
3 Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri
4 Panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler
5 Panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması
6 Uygun formların ve skorlamanın yapılması
7 Eşik değerinin belirlenmesi
8 Tekstür analizi
9 ARASINAV
10 Renk ve görünüş analizi
11 Kabul ve tercih analiz yöntemleri
12 Duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesi
13 Tanımlayıcı analiz ve gıda tasarımında kullanımı
14 Duyusal analiz tekniklerindeki gelişmeler
Kaynaklar
Ders Notu

Altuğ, T. ve Elmacı,Y. 2005. Gıdalarda duyusal değerlendirme

Ders Kaynakları

Sensory Evaluation of Food Principles and Practices, Harry T. Lawless ve Hildegarde Heymann, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. X
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; X
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Yeni gıda geliştirmede duyusal analiz için yapılacak ön hazırlıkları kavrar 5
2 Duyusal analiz için hazırlanacak örnekler, uygun duyussal analiz yöntemini seçer
3 Analize katılacak panelistlerin seçim ve eğitimin ilkelerini kavrar
4 Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor hazırlayabilir
5 Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını oluşturabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 9 9
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 9 9
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4