Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Üretim Planlama ve Kontrol ENM 317 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA TEKEZ
Dersi Verenler Prof.Dr. EMİN GÜNDOĞAR, Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Doç.Dr. ESRA TEKEZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İşletmelerin rekabet avantajı elde edebilmeleri için gerekli olan etkin bir üretim yönetiminin gerçekleşebilmesi için yapılması gerekenlerin öğrenciye kazandırılması

Dersin İçeriği

Talep Tahmini, Bütünleşik Üretim Planlama, Malzeme İhtiyaç Planlaması, Stok Kontrolü, Proje Yönetimi işlemlerinin yapılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir
2 Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir.
3 Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir
4 Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir
5 Kaba kapasite Planlama ile MPS i ve Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir
6 İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir.
7 Üretim tiplerine göre farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Üretim Planlama ve Kontrole Giriş ve Temel Kavramlar
2 Talep Tahminleri
3 Talep Tahminleri
4 Toplu Üretim Planlama
5 Toplu Üretim Planlama
6 Ana Üretim Programlama
7 Kaba Kapasite Planlama
8 Malzeme İhtiyaç Planlaması
9 ARA SINAV
10 Malzeme İhtiyaç Planlaması
11 Kapasite İhtiyaç Planlaması
12 Üretim Kontrol ve Çizelgeleme
13 Üretim Kontrol ve Çizelgeleme
14 Üretim Tipleri ve Farklılıkları (Proje/Proses/Seri)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Manufacturing Planning and Control Systems, T., E., Vollmann, W., L., Berry, D., C., Whybark, 1997

2.Üretim/İşlemler Yönetimi, Hulusi Demir, Şerkinaz Gümüşoğlu, 2003
3.Üretim Organizasyonu ve Yönetimi, Mete Doğruer, 2005
4.Operation Management QualityandCompetitiveness in a Global Environment, Roberta S. Russell Bernard W. Taylor III, 2006

5.Endüstriyel Üretim Planlama ve Kontrol, Prof.Dr. Emin Gündoğar, Nobel Yayınevi, 2017.

6.Üretim yönetimi: Süreçler ve Tedarik zincirleri / Krajewski, Lee J. ; Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotna; Çeviri editörü Semra Birgün, Nobel Akademik yayıncılık, 2013.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir
2 Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir.
3 Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir
4 Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir
5 Kaba kapasite Planlama ile MPS i ve Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir
6 İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir.
7 Üretim tiplerine göre farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 16 16
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 5