Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Üretim Planlama ve Kontrol | ENM 317 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA TEKEZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EMİN GÜNDOĞAR, Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Doç.Dr. ESRA TEKEZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşletmelerin rekabet avantajı elde edebilmeleri için gerekli olan etkin bir üretim yönetiminin gerçekleşebilmesi için yapılması gerekenlerin öğrenciye kazandırılması |
Dersin İçeriği | Talep Tahmini, Bütünleşik Üretim Planlama, Malzeme İhtiyaç Planlaması, Stok Kontrolü, Proje Yönetimi işlemlerinin yapılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir | ||
2 | Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir. | ||
3 | Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir | ||
4 | Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir | ||
5 | Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir | ||
6 | İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir. | ||
7 | Proje tipi üretimdeki farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir. | ||
8 | Tekrarlı ve Proses tipi üretimlerdeki UPK farklılıklarını kavrayarak uygulamaya sokabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üretim Planlama ve Kontrole Giriş ve Temel Kavramlar | |
2 | Talep Tahminleri | |
3 | Talep Tahmini ve Yapay Zeka Teknolojilerinin Tahmin Çalışmalarındaki Yeri | |
4 | Toplu Üretim Planlama | |
5 | Toplu Üretim Planlama | |
6 | Ana Üretim Programlama | |
7 | Malzeme İhtiyaç Planlaması | |
8 | Malzeme İhtiyaç Planlaması: ERP Entegrasyonu ve Endüstri 4.0 Yaklaşımı | |
9 | Kapasite İhtiyaç Planlaması | |
10 | ARA SINAV | |
11 | Üretim Kontrol | |
12 | Üretim Çizelgeleme ve Yapay Zeka Teknolojilerinden faydalanmanın önemi | |
13 | Proje Tipi Üretimde Planlama ve Kontrol | |
14 | Sürekli Üretim Sistemlerinde Planlama ve Kontrol/ Güncel Bilgisayar Uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Manufacturing Planning and Control Systems, T., E., Vollmann, W., L., Berry, D., C., Whybark, 1997 2.Üretim/İşlemler Yönetimi, Hulusi Demir, Şerkinaz Gümüşoğlu, 2003 5.Endüstriyel Üretim Planlama ve Kontrol, Prof.Dr. Emin Gündoğar, Nobel Yayınevi, 2017. 6.Üretim yönetimi: Süreçler ve Tedarik zincirleri / Krajewski, Lee J. ; Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotna; Çeviri editörü Semra Birgün, Nobel Akademik yayıncılık, 2013.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Proje tipi üretimdeki farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Tekrarlı ve Proses tipi üretimlerdeki UPK farklılıklarını kavrayarak uygulamaya sokabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |