Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dijital Fabrika ENM 442 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilgi ve iletişim teknolojileri dünyayı bir araya getirdikçe, günümüz şirketleri dinamik müşteri taleplerini karşılamak için giderek daha fazla rekabetle karşı karşıyadır. Dijital dönüşüm kaçınılmaz olacak ve fiziksel bir dünyayı sanal bir dünyaya taklit etme becerisine sahip olmak, şirketlerin senaryoları gerçekleşmeden önce değerlendirmesi için gerekli hale gelecek ve bu da etkili operasyonlar, daha iyi arıza önleme ve cazip tekliflerle sonuçlanacaktır. Bu ders, dijital dönüşüm, dijital fabrika modellemesi ve dijital fabrika analizi konularında öğrenci yetkinliği oluşturmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler ayrıca bir vaka çalışması ile dijital fabrikada edindikleri bilgileri uygulayacaklardır.

Dersin İçeriği

Dijital dönüşüm, dijital fabrika modellemesi ve dijital fabrika analizi, tasarımı ve modellemenmesi konularında güncel yaklaşımları ve uygulamaları ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel fabrika ile dijital fabrika arasındaki stratejik farklılıkları anlama Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
2 Günümüzde mevcut olan dijital teknolojilerin kapasitelerini ve sınırlamalarını anlama Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gözlem, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
3 Bir veri akış şeması kullanarak mevcut bir geleneksel fabrikanın üretim hattında veri düzeneğini temsil eden bir veri modeli formüle etme Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler,
4 Bir üretim hattının dinamik davranışını simüle edin ve verimliliği kontrol altında tutmak ve ayrıca iş kusurlarını ve makine arızalarını önlemek için yakından izlenmesi gereken yerleri belirleme Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Tartışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Öğrenilenler üzerine sanal bir ortamda bir vaka çalışması fabrikasının dijital fabrika platformunu önerileri sunmaktır Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dijital fabrikada yalın ürün yaşam döngüsü yönetimi
2 Dijital dönüşüm için teknolojiler-I
3 Dijital dönüşüm için teknolojiler-II
4 Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-I
5 Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-II
6 Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-III
7 Siber - fiziksel sistemler ve veri güvenliği - I
8 Siber - fiziksel sistemler ve veri güvenliği - II
9 Veri akışı modeli kavramı ve yapısı - I
10 Veri akışı modeli kavramı ve yapısı - II
11 Bir üretim hattının simülasyonu
12 Fabrika dijitalleşmesi
13 Fabrikada kritik noktaların belirlenmesi ve iyileştirme önerileri
14 Dijital fabrikanın gelecekteki eğilimleri
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları SABİS Platformunda yayınlanacaktır.

Ders Kaynakları
  1. Barrenechea, Mark J. Jenkins, Tom Digital Manufacturing, First Published, Published in Canada 2018.
  2. Milan Gregor and Stefan Medvecky (2010). Digital Factory – Theory and Practice, Engineering the Future, Laszlo Dudas (Ed.), InTech, Available from: http://www.intechopen.com/books/engineering-the-future/digital-factory-theory-and-practice
  3. Stephan Richter Dr. Steffen Wischmann, Additive manufacturing methods – state of development, market prospects for industrial use and ICT-specific challenges in research and development, Available from: www.autonomik40.de
  4. Zude Zhou, Shane (Shengquan) Xie, and Dejun Chen, Fundamentals of Digital Manufacturing Science, Springer London Dordrecht Heidelberg New York, 2012.
  5. Zongwei Luo, Robotics, Automation, and Control in Industrial and Service Settings, Published in the United States of America by Engineering Science Reference (an imprint of IGI Global), Available from: http://www.igi-global.com
  6. 2016 Global Industry 4.0 Survey, Industry 4.0Building the digital enterprise, Available from: https://www.pwc.com/gx/en/industries/industry4.0.html
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi. X
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, X
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Geleneksel fabrika ile dijital fabrika arasındaki stratejik farklılıkları anlama
2 Günümüzde mevcut olan dijital teknolojilerin kapasitelerini ve sınırlamalarını anlama
3 Bir veri akış şeması kullanarak mevcut bir geleneksel fabrikanın üretim hattında veri düzeneğini temsil eden bir veri modeli formüle etme
4 Bir üretim hattının dinamik davranışını simüle edin ve verimliliği kontrol altında tutmak ve ayrıca iş kusurlarını ve makine arızalarını önlemek için yakından izlenmesi gereken yerleri belirleme
5 Öğrenilenler üzerine sanal bir ortamda bir vaka çalışması fabrikasının dijital fabrika platformunu önerileri sunmaktır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 5 50
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 4