Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dijital Fabrika | ENM 442 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgi ve iletişim teknolojileri dünyayı bir araya getirdikçe, günümüz şirketleri dinamik müşteri taleplerini karşılamak için giderek daha fazla rekabetle karşı karşıyadır. Dijital dönüşüm kaçınılmaz olacak ve fiziksel bir dünyayı sanal bir dünyaya taklit etme becerisine sahip olmak, şirketlerin senaryoları gerçekleşmeden önce değerlendirmesi için gerekli hale gelecek ve bu da etkili operasyonlar, daha iyi arıza önleme ve cazip tekliflerle sonuçlanacaktır. Bu ders, dijital dönüşüm, dijital fabrika modellemesi ve dijital fabrika analizi konularında öğrenci yetkinliği oluşturmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler ayrıca bir vaka çalışması ile dijital fabrikada edindikleri bilgileri uygulayacaklardır. |
Dersin İçeriği | Dijital dönüşüm, dijital fabrika modellemesi ve dijital fabrika analizi, tasarımı ve modellemenmesi konularında güncel yaklaşımları ve uygulamaları ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel fabrika ile dijital fabrika arasındaki stratejik farklılıkları anlama | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
2 | Günümüzde mevcut olan dijital teknolojilerin kapasitelerini ve sınırlamalarını anlama | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
3 | Bir veri akış şeması kullanarak mevcut bir geleneksel fabrikanın üretim hattında veri düzeneğini temsil eden bir veri modeli formüle etme | Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Eşleştirme Testler, |
4 | Bir üretim hattının dinamik davranışını simüle edin ve verimliliği kontrol altında tutmak ve ayrıca iş kusurlarını ve makine arızalarını önlemek için yakından izlenmesi gereken yerleri belirleme | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Tartışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Öğrenilenler üzerine sanal bir ortamda bir vaka çalışması fabrikasının dijital fabrika platformunu önerileri sunmaktır | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dijital fabrikada yalın ürün yaşam döngüsü yönetimi | |
2 | Dijital dönüşüm için teknolojiler-I | |
3 | Dijital dönüşüm için teknolojiler-II | |
4 | Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-I | |
5 | Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-II | |
6 | Dijital fabrika için teknolojilerin entegrasyonu-III | |
7 | Siber - fiziksel sistemler ve veri güvenliği - I | |
8 | Siber - fiziksel sistemler ve veri güvenliği - II | |
9 | Veri akışı modeli kavramı ve yapısı - I | |
10 | Veri akışı modeli kavramı ve yapısı - II | |
11 | Bir üretim hattının simülasyonu | |
12 | Fabrika dijitalleşmesi | |
13 | Fabrikada kritik noktaların belirlenmesi ve iyileştirme önerileri | |
14 | Dijital fabrikanın gelecekteki eğilimleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları SABİS Platformunda yayınlanacaktır. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | X | |||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel fabrika ile dijital fabrika arasındaki stratejik farklılıkları anlama | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Günümüzde mevcut olan dijital teknolojilerin kapasitelerini ve sınırlamalarını anlama | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir veri akış şeması kullanarak mevcut bir geleneksel fabrikanın üretim hattında veri düzeneğini temsil eden bir veri modeli formüle etme | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bir üretim hattının dinamik davranışını simüle edin ve verimliliği kontrol altında tutmak ve ayrıca iş kusurlarını ve makine arızalarını önlemek için yakından izlenmesi gereken yerleri belirleme | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenilenler üzerine sanal bir ortamda bir vaka çalışması fabrikasının dijital fabrika platformunu önerileri sunmaktır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |