Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistem Analizi ve Tasarımı | ENM 215 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, Doç.Dr. TİJEN ÖVER ÖZÇELİK, Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern bir toplumun parçası olan endüstriyel sistem analizi ve tasarımı sistemlerinin analizi, tasarımı ve uygulamasını öğretmek. Öğrencilerin bir sistemi tanımalarına ve analiz etmelerine yardımcı olacak modeller geliştirmelerini sağlamak, sosyobilimsel konularda kurdukları modelleri belli kriterleri göz önünde bulundurarak incelemek ve değerlendirmektir. I. Sistem ve sistem kavramlarının anlaşılması, |
Dersin İçeriği | Sistem tanımı, Sistem ve sistem kavramını anlamak. sistemler hiyerarşisi, sistem yaklaşımının ilkeleri, temel sistem kavramları, kara kutu olarak sistem. Bir organizasyonu bir sistem olarak algılama yeteneğini kazanmak ve problemleri tanımlamak, sistemleri analiz etmek, Süreç analizi, Değer analizi, Değer akış analizi, Karmaşık sistemleri anlama, Sistem dinamiği, Geribildirim çevrimleri, davranış tipleri, Sistem analizi, yeni sistem tasarımı, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organizasyonlara sistem kavramlarını kullanarak sistem yaklaşımı ile bakma, | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Problemleri belirleme ve sistemi analiz etme, | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje, Gezi / Gözlem, | |
3 | Problemleri ortadan kaldıracak ya da hafifletecek çözüm önerileri geliştirme, | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Model kurma, yeni sistem tasarlama, | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
5 | Tasarlanan sistemlerin hazırlanması ve uygulanması, becerilerini kazanır, | Problem Çözme, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Gerçek sistemlerin simülasyonunu yapabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gözlem, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
7 | Sistemdeki elemanları değerlendirebilme | Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Sistemlerde istendiğinde gerekli değişiklikleri yapabilme becerilerini kazanır. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş- sistem temel kavramları | |
2 | Sistem genel modeli | |
3 | Süreç Analizi | |
4 | Değer Analizi | |
5 | Değer Akış Analizi | |
6 | Sistem düşüncesi | |
7 | Sistem Dinamiği- Sistemlerin karmaşıklığı | |
8 | Sistem dinamiği yaklaşımı | |
9 | Sistem Dinamiği Modelleme Araçları ve ugulamaları | |
10 | Sistem yaklaşımı ve Problem tanımlama ve çözme yaklaşımı | |
11 | Sistem Analiz ve Değerlendirme Araçları | |
12 | Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-1 | |
13 | Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-2 | |
14 | Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-3 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | http://www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Sterman, J. D. (2000). Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World. Boston, USA: Irwin McGraw-Hill. 2.Walker, G. H., Stanton, N. A., Jenkins, D. P., & Salmon, P. M. (2009). From telephones to iPhones: Applying systems thinking to networked, interoperable products. Applied Ergonomics, 40(2), 206-215. 3.Cavana, R. Y., Davies, P. K., Robson, R. M., & Wilson, K. J. (1999). Drivers of quality in health services: different worldviews of clinicians and policy managers revealed. System Dynamics Review, 15(3), 331-340. 4.Lee, A. (2009). Health-promoting schools: evidence for a holistic approach to promoting health and improving health literacy. Appl Health Econ Health Policy, 7(1), 11-17. 5.Wilson, J. (2004). Changing agriculture: An introduction to Systems thinking (2nd ed.). QLD, Australia: Print on Demand Centre, University of Queensland Bookshop. 6.Allison, H. E., & Hobbs, R. J. (2006). Science and policy in natural resource management: Understanding system complexity. UK: Cambridge University Press. 7.Galbraith, P. L. (1999). Systems thinking: a missing component in higher educational planning. Higher Education Policy, 2(2), 141-157. 8.Hung, W. (2008). Enhancing systems-thinking skills with modelling. British Journal of Educational Technology, 39(6), 1099-1120. 9.Maani, K. (2002). Consensus Building through Systems Thinking - The Case of Policy and Planning in Healthcare. Australian Journal of Information Systems, 9(2), 84-93. 10.Quatro, S. A., Waldman, D. A., & Galvin, B. M. (2007). Developing holistic leaders: Four domains for leadership development and practice. Human Resource Management Review, 17(4), 427-441. 11.Galanakis, K. (2006). Innovation process. Make sense using systems thinking. Technovation, 26(11), 1222-1232. 12.Mingers, J. C. (2006). Realising Systems Thinking: Knowledge and Action in Management Science. New York, USA: Springer. 13.Bosch, O. J. H., & Nguyen, N. C. (2011). A new approach for cross sectoral and organizational collaboration and communication to deal with increasing complexity and promote effective change. IUAES/AAS/ASAANZ Conference 2011 Knowledge and Value in a Globalising World: Disentangling Dichotomies, Querying Unities, Perth, WA, Australia, 5-8 July 2011 14.Nguyen, N. C., Bosch, O. J., & Maani, K. E. (2011a). Creating 'learning laboratories' for sustainable development in biospheres: A systems thinking approach. Systems Research and Behavioral Science, 28(1), 51-62. 15.Nguyen, N. C., Graham, D., Ross, H., Maani, K., & Bosch, O. (2011b). Educating Systems Thinking for Sustainability: Experience with a Developing Country. Systems Research and Behavioral Science, Accepted: 5 May (Early View: 5 July), doi:10.1002/sres.1097. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Organizasyonlara sistem kavramlarını kullanarak sistem yaklaşımı ile bakma, | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Problemleri belirleme ve sistemi analiz etme, | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Problemleri ortadan kaldıracak ya da hafifletecek çözüm önerileri geliştirme, | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Model kurma, yeni sistem tasarlama, | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Tasarlanan sistemlerin hazırlanması ve uygulanması, becerilerini kazanır, | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Gerçek sistemlerin simülasyonunu yapabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Sistemdeki elemanları değerlendirebilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Sistemlerde istendiğinde gerekli değişiklikleri yapabilme becerilerini kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Ödev | 25 | 120 | 3000 |
Final | 25 | 120 | 3000 |
Toplam İş Yükü | 6141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 245,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |