Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Ekonomisi | ENM 213 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPER GÖKSU, Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonomik analizde geliştirilen yöntemlerin uygulanması ile alternatifler arasındaki ekonomik farklılıklara göre karşılaştırma, seçim, analiz ve değerlendirilme amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Nakit Akışlarının Dengelenmesi, Faiz ve Paranın Zaman Değeri, Şimdiki Değer Yöntemi, Yıllık Eşdeğer Metod, Gelecek Değer Yöntemi, İç Verim Oranı Yöntemi, Dış Verim Oranı Yöntemi, Alternatiflerin Değerlendirilmesi, Amortisman, Vergi Sonrası Nakit Akış Analizleri, Enflasyonun Nakit Akışlarına Etkileri, Başabaş Analizi, Fayda-Maliyet Analizi, Yenileme Analizleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel ekonomik kavramlar ile mühendislik ekonomisi kararları verme | Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
2 | Paranın zaman değerini kavrama ve çeşitli faiz hesaplarını yapabilir. | Gözlem, Gezi / Gözlem, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Proje ekonomik değerlendirme yöntemlerini uygular. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Alternatiflerin ekonomik değerleme yöntemlerine görekarşılaştırılması ile yatırım kararlarının alır. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Şimdiki değer, yıllık değer ve gelecekteki değer metodları ile alternatif yatırımları karşılaştırır. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Alternatif yatırımlarda geri dönüş oranı ve iç karlılık oranı metodları ile alternatifleri karşılaştırır. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Alternatif yatırımların fayda/maliyet analiz eder. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Paranın şimdiki değerini gelecekteki değerle karşılaştırır. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Gelecekteki ödemenin değerini düzenli ödeme ile karşılaştırır. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
10 | Ödemeler serisinde sabit artış veya sabit oran artışı ile paranın zaman değerini hesaplar. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
11 | Mühendislik projelerinin değerlendirilmesinde ekonomik analizin yapılması gerekliliğini kavrar ve mühendislik problemlerini ekonomik kapsamda analizi ile değerlendirebilir. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
12 | Faiz, para ve zaman arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
13 | Paranı zaman değeri hesaplanırken eşit veya eşit olmayan değerlerini hesaplayabilir. | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
14 | Ham ekonomik verileri gelecek, şimdiki, amortisman ve sermaye geliştirme değerlerini hesaplayabilir. | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik Ekonomisi Temel Kavramları | |
2 | Paranın Zaman Değeri | |
3 | Nakit Akış Analizleri | |
4 | Ekonomik Analiz Yöntemleri I | |
5 | Ekonomik Analiz Yöntemleri II | |
6 | Ekonomik Analiz Yöntemleri III | |
7 | Alternatiflerin Seçimi ve Değerlendirilmesi I | |
8 | Alternatiflerin Seçimi ve Değerlendirilmesi II | |
9 | Amortisman ve Vergiler | |
10 | Enflasyon ve Kur Oranları | |
11 | Başabaş Noktası Analizi | |
12 | Fayda Maliyet Analizleri | |
13 | Yenileme Analizleri | |
14 | Risk Analizleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.sabis.sakarya.edu.tr ders notları paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | "Engineering Economy", Blank, L., Tarquin, A., 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | X | |||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel ekonomik kavramlar ile mühendislik ekonomisi kararları verme | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Paranın zaman değerini kavrama ve çeşitli faiz hesaplarını yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Proje ekonomik değerlendirme yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Alternatiflerin ekonomik değerleme yöntemlerine görekarşılaştırılması ile yatırım kararlarının alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Şimdiki değer, yıllık değer ve gelecekteki değer metodları ile alternatif yatırımları karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Alternatif yatırımlarda geri dönüş oranı ve iç karlılık oranı metodları ile alternatifleri karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Alternatif yatırımların fayda/maliyet analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Paranın şimdiki değerini gelecekteki değerle karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Gelecekteki ödemenin değerini düzenli ödeme ile karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Ödemeler serisinde sabit artış veya sabit oran artışı ile paranın zaman değerini hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Mühendislik projelerinin değerlendirilmesinde ekonomik analizin yapılması gerekliliğini kavrar ve mühendislik problemlerini ekonomik kapsamda analizi ile değerlendirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Faiz, para ve zaman arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Paranı zaman değeri hesaplanırken eşit veya eşit olmayan değerlerini hesaplayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Ham ekonomik verileri gelecek, şimdiki, amortisman ve sermaye geliştirme değerlerini hesaplayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |