Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bulanık Mantık ve Hedef Programlama ENM 477 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE SENCER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bulanık mantık ile problemleri modelleme ve çözme yöntemlerinin incelenmesi. Endüstriyel uygulamalarda yaygın olarak kullanılabilecek olan bulanık mantık ve hedef programlama teknikleri ve bilgisayar programlama teknikleri ile birlikte kullanılması ve uygulanabilirliğinin sağlanması amaçlanmıştır. Bu yöntemler ile öğrenci geleceğe yönelik teknolojik gelişimleri daha yakından takip ve analiz edebilecek ve gerçek hayat problemlerini, teknolojik imkanlar ile daha kısa zamanda ve etkin bir biçimde çözüm olanaklarını araştıracaktır

Dersin İçeriği

Bu derste, bulanık mantık kavramı, klasik mantık ve bulanık mantık arasındaki farklılıklar, klasik kümeler ve bulanık kümeler, bulanık küme işlemleri, üyelik fonksiyonları ve tipleri, bulanık sayılarda a-kesimi ve  bulanık sayılarda genişleme, hedef programlama ve matematiksel yapısı, bulanık hedef programlama ve matematiksel yapısı, üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, hedef kısıtlayıcıların, teknolojik kısıtlayıcıların bulanıklaştırılması, modelin kurulması, klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar konularına yer verilmiştir. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Gezi / Gözlem,
3 Anlatım,
4 Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bulanık mantığa giriş, Klasik mantık ve bulanık mantık ve aralarındaki fark Klasik kümeler;
2
3
4
5
6
7
8
9 Bulanık Hedef Programlama ve Bulanık hedef programlamanın matematiksel yapısı
10 Üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları
11 Parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları
12 Bulanık Hedef Programlama Modelleri (Yang, Ignizio ve Kim modeli, Hannan modeli)
13 Hedef kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması, Teknolojik kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması Modelin kurulması ve sonuçlar
14 Klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mustafa Özkan, Bulanık Hedef Programlama, Ekin Yayınevi

 

Timothy J. Ross, Fuzzy Logic and Engineering Applications, Wiley

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1
2
3
4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Ara Sınav 55
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 15 15
Proje / Tasarım 1 22 22
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 4