Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tesis Planlama | ENM 324 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Merve ŞİŞCİ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tesislerin yerleşim ile ilgili karşılaşılacak problemlerine, yer seçimi ve düzen tasarımı açısından nasıl çözümler getirileceği konusunda mühendis adaylarına beceriler kazandırmak ve bu tür problemlerin çözümüne yönelik kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulanmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Genel tanım ve temel kavramlar, Tesis yeri seçimi ve teknikleri, Düzen türleri ve üretim sistemleri ile ilişkisi, Sistematik Düzen Planlaması (SLP), Geliş-Gidiş şeması ve Eylem ilişki esaslı metotlarla düzen tasarımı, Melez düzenler ve Grup Teknolojisi düzeni, Ürüne göre düzenler ve hat dengeleme teknikleri, Uzak esaslı düzen tasarımı, CRAFT, İkili Optimizasyon ve CORELAP algoritmaları ile bilgisayar destekli tesis düzenleme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tesis planlamanın bileşenlerini, düzen türlerini, özellikleri ile üretim sistemleri arasındaki ilişkileri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Tesis türlerini, tesis yer seçimi aşamalarını ve bu aşamalarda etkileyen faktörleri bilir. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Tesis yer seçimi tekniklerini kullanabilir. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | Sistematik Düzen Planlaması(SLP) yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, | |
5 | Geliş-gidiş şeması, eylem ilişki ve alan ilişki şemalarını oluşturabilir. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Geliştirilen düzenleri değerlendirip, aralarında en uygun olanını belirleyebilir.. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Hücresel düzenin amacı ve teknikleri hakkında bilgisi vardır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Montaj hattı dengelemenin önemine ve temel kavramlarına hakimdir. | Gezi / Gözlem, Eğitsel Oyun, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Hat dengeleme tekniklerini kullanabilir. | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Bilgisayar destekli tesis planlama algoritmalarını uygulayabilir. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tesis Planlamaya Giriş | |
2 | Tesis Yerleştirme ve Tesis Yeri Seçiminin Önemi | |
3 | Tesis Yeri Seçiminde Kullanılan Metotlar | |
4 | Tesis Düzenleme | |
5 | Sürece Göre Düzenleme | |
6 | Sürece Göre Düzenlemede Kullanılan Metotlar | |
7 | Düzenlerin seçimi ve akış şiddetlerinin hesaplanması | |
8 | Melez Tipi Düzenleme | |
9 | Ürüne Göre Düzenleme | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Montaj Hattı Dengeleme Teknikleri | |
12 | Uzaklık Temelli Düzen Maliyetlerinin Hesaplanması | |
13 | Bilgisayar Destekli Tesis Düzenleme | |
14 | Oluşturmaya ve Geliştirmeye Dayalı Algoritmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tesis Planlama Ders Notları, A. S. Demir. |
Ders Kaynakları | 1.Stratejiden Uygulamaya Tesis Tasarımı, ERKUT, H., BASKAK, M., İrfan Yayıncılık, 1997, ISBN:975-371-035-6 5. Tesis Planlama Ders Notları, Alparslan Serhat DEMİR. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tesis planlamanın bileşenlerini, düzen türlerini, özellikleri ile üretim sistemleri arasındaki ilişkileri bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tesis türlerini, tesis yer seçimi aşamalarını ve bu aşamalarda etkileyen faktörleri bilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Tesis yer seçimi tekniklerini kullanabilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Sistematik Düzen Planlaması(SLP) yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Geliş-gidiş şeması, eylem ilişki ve alan ilişki şemalarını oluşturabilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Geliştirilen düzenleri değerlendirip, aralarında en uygun olanını belirleyebilir.. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Hücresel düzenin amacı ve teknikleri hakkında bilgisi vardır. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Montaj hattı dengelemenin önemine ve temel kavramlarına hakimdir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Hat dengeleme tekniklerini kullanabilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Bilgisayar destekli tesis planlama algoritmalarını uygulayabilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |