Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yalın Üretim | ENM 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş.(TMMT) Mühendis ve Yöneticileri, Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yalın Üretim dersi, Sakarya Teknokent ve Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş.(TMMT) işbirliği ile Endüstri Mühendisliği, Makine Mühendisliği ve Metalurji ve Malzeme Mühendisliği öğrencilerine yönelik bir sektör uygulamaları dersidir. Yalın Üretim (Sektör Dersi-TOYOTA) olarak seçimli ders olarak Endüstri Mühendisliği bahar dönemi ders programında yer almaktadır. Bu derste yalın üretim tanıtılmaktadır. Bu ders yalın terminolojisini ve detaylı şekilde işlenen yalın üretim tekniklerini, gerçek uygulama örneklerini, bunun yanısıra yalın yönetim konularını içermektedir. Öğrencilere bu çerçevede yalın üretim felsefesi, yalın üretim kültürü ve yalın üretim tekniklerini işletmelerde yerleştirme doğrultusunda liderlik yapabilmeleri için gerekli donanımı sağlamaktır. Ders içeriğinde Yalın Üretim ve Toyota Üretim Sisteminin temellerini Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş uygulamaları ile pekiştirme imkanı olacaktır. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş'nin alanında uzman mühendis ve yöneticileri tarafından gerçek uygulamalar ve ders içeriğindeki konulara özel bilgi ve tecrübeler aktarılaraktır. Bu alanda çalışmak isteyen öğrencilerden beklentiler ve sektörel gelişmeler de paylaşılacaktır. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Yalın düşünceyi ve yalın üretim kavramlarını anlayabilecektir, Yalın üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır, Süreçleri yalın yaklaşımla analiz edebilecekler ve iyileştirme elde edebilecekledir, Yalın üretim tekniklerinin saha uygulamalarını tecrübe edebileceklerdir, Yalın yönetim ve endüstriyel ergonomi konusunda da bilgi sahibi olacaklardır.
|
Dersin İçeriği | Derste İşletmelerde Yalın üretim gerçekleştirildiğinde kalite, akış süreleri, çalışanlar ve müşteriler üzerinde oluşturulan muazzam etkiler kritik edilmektedir. Değer, israf ve çekme sistemi, değer akış haritalama ve problemleri blirleme, üretim akış sürelerinin kısaltılması, israfların ortadan kaldırılması, sürekli iyileştirme dersin içeriğini oluşturmaktadır. Ayrıntılı içerik ders akış sekmesinde verilmektedir. Bazı konu başlıkları şunlardır: Toyota Üretim Sistemi ve Temel Düşünce Yapısı, JIDOKA - Anormallik Yönetimi,Yerinde Kalitenin Sağlanması,Verimlilik Artışı, 5S ve Görsel Yönetim - Kaynağında Kalite, Tam zamanında Üretim - JIT, Kanban ve Çekme Sistemi, Değer Akışı Analizi ve Değer Akışı Haritalandırma, Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi, Standart iş ve Üretim akışını sağlama, Dengelenmiş üretim, Küçük partili (lotlu) üretim tekniği, tek parça akışı ve TAKT zamanı, Toyota Üretim Sistemi ve Endüstri 4.0 Uygulamaları, Hücresel üretim, Esnek işgücü sistemleri, Toplam Üretken Bakım ve OEE. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yalın düşünceyi kavramak, kavramlarını açıklayabilmek | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Mevcut durum için adeğer akış haritası oluşturabilmek, | Anlatım, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
3 | İsrafları görmeyi öğrenmek ve onları ortadan kaldırmak | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
4 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilme | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Israfları ve katma değeri olmayan faliyetleri tanıma | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Yalın üretim sistemi oluşturmak için kullanılan süreçleri ve araçları tanımak | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilmek | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toyota Way (Toyota Tarzı) - Toyota Üretim Sistemi ve Temel Düşünce Yapısı - TOYOTA | |
2 | Yalın Düşünce ve Yalın Kültüre Giriş-Yalın üretim kültürü,prensipler,temeller ve Yalın üretim nasıl yönetilir? | |
3 | Değer ve Israf kavramı - israfların ortadan kaldırılması | |
4 | JIDOKA - Anormallik Yönetimi,Yerinde Kalitenin Sağlanması,Verimlilik Artışı - TOYOTA | |
5 | 5S ve Görsel Yönetim - Kaynağında Kalite - JIDOKA | |
6 | Tam zamanında Üretim - JIT - TOYOTA | |
7 | Kanban ve Çekme Sistemi | |
8 | Değer Akışı Analizi ve Değer Akışı Haritalandırma - TOYOTA | |
9 | Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi - SMED | |
10 | Dengelenmiş üretim, Küçük partili (lotlu) üretim tekniği, tek parça akışı ve TAKT zamanı | |
11 | Standart iş ve Üretim akışını sağlama - TOYOTA | |
12 | Toyota Üretim Sistemi ve Endüstri 4.0 Uygulamaları - TOYOTA | |
13 | Hücresel üretim, Esnek işgücü sistemleri | |
14 | Toplam Üretken Bakım ve OEE |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yalın Üretim Ders Notları, Prof.Dr.İbrahim Çil, Ders notları web sitesinde haftalık olarak güncellenmektedir. |
Ders Kaynakları | 1.Lean Production for Competitive Advantage A Comprehensive Guide to Lean Methods and Management Practices, John Nicholas, CRC Press, 2018 2.Jackson, T. L. (1996) Implementing A Lean Management System, Productivity Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | X | |||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yalın düşünceyi kavramak, kavramlarını açıklayabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
2 | Mevcut durum için adeğer akış haritası oluşturabilmek, | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İsrafları görmeyi öğrenmek ve onları ortadan kaldırmak | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilme | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Israfları ve katma değeri olmayan faliyetleri tanıma | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Yalın üretim sistemi oluşturmak için kullanılan süreçleri ve araçları tanımak | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |