Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ar-Ge Yönetimi ENM 437 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYTEN YILMAZ YALÇINER
Dersi Verenler Doç.Dr. AYTEN YILMAZ YALÇINER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüz yoğun rekabet ortamında firmalar için olmazsa olmaz  Ar-Ge, yenilik , yeni ürün geliştirme, tasarım ve teknolojik gelişmelerin takibi, yönetimi ve uygulanması kapsamında bilgilendirmek, bahsedilen anahtar kavramların önemini anlamalarına yardımcı olmak

 

Dersin İçeriği

AR-GE, yenilik ve rekabet ile ilgili kavramların açıklanması, Tasarım, Mühendislik Tasarımı, AR-GE nin Örgütsel Yapısı, AR-GE Yönetimi, AR-GE ve Rekabetçi Yapı, AR-GE nin işletmelerdeki stratejik rolü, Teknoloji ve AR-GE ilişkisi, Yenilik ve AR-GE ilişkisi, Ürün yaşam döngüsü, Yenilik ve türleri, Yenilik Stratejileri, Rekabet stratejileri, Sektörel Ar-Ge-Yenilik-Proje uygulamalarından örnekler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 AR-GE ile ilgili kavramları tanımlar, aralarındaki ilişkileri bilir Soru-Cevap, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Ürün Yaşam Döngüsünü bilir, yeni bir ürüne uyarlayabilir Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Yenilik ve türlerini bilir, örnekler verebilir Anlatım, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Rekabet ve yenilik stratejilerini bilir, farklı durumlara dair örnekler verebilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
5 Güncel teknolojik gelişmeleri takip eder, işletmelere uyarlama örnekleri verebilir Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 AR-GE ve ilgili kavramların açıklanması
2 AR-GE Yönetimi ve kavramlar
3 Tasarım-Mühendlslik Tasarımı -Ürün Yaşam Döngüsü
4 Ar-Ge-Teknoloji ve Rekabet
5 Tasarım-Mühendislik Tasarım
6 Teknoloji-Yenilik ve AR-GE ilişkisi
7 Teknoloji ve Yenilik Yayılımı
8 Yenilik ve Rekabet Stratejileri
9 Vize
10 Proje sunumları
11 Proje sunumları
12 Ar-Ge -Yenilikçi Uygulamalar-Sektörel örnekler
13 Ar-Ge -Yenilikçi Uygulamalar-Sektörel örnekler
14 Ar-Ge -Yenilikçi Uygulamalar-Sektörel örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Philip Roussel, Kamal Saad and Tamara Erikson, "Third Generation R&D", Harvard Business School Press, 1991
William Miller and Langdon Morris, "Fourth Generation R&D" , John Wiley & Sons, 1999.
Clayton Christensen, "The Innovator´s Dilemma", Harper Collins Publication / Harvard Business School Press, 1997
V. CHIESA, R&D Strategy and Organization, Managing Technical Change in Dynamic Contexts, Imperial College Press, 2001
Clayton Christensen and Michael Raynor, "The Innovator´s Solution", Harvard Business School Press, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 AR-GE ile ilgili kavramları tanımlar, aralarındaki ilişkileri bilir 1 4 0
2 Ürün Yaşam Döngüsünü bilir, yeni bir ürüne uyarlayabilir 2 3
3 Yenilik ve türlerini bilir, örnekler verebilir 3
4 Rekabet ve yenilik stratejilerini bilir, farklı durumlara dair örnekler verebilir 2 3
5 Güncel teknolojik gelişmeleri takip eder, işletmelere uyarlama örnekleri verebilir 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 6 6
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4