Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonomi | ENM 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET ZEKİ AK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Res.Asst. Muhammet Yeniyurt , Res.Asst. Furkan Açıkgöz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, ekonomik hayatının genel prensiplerini anlamak, tüketici ve üretici dengesi, milli gelir, ekonomik düşünce ve sistemlere dair yeterli temel bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Ekonomik hayat, ekonomik olaylar, ekonomik aktörler, bu aktörlerin davranışı, fayda ve kardır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik analiz için gerekli olan temel iktisadi kavram ve prensipleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Piyasa dengesinin nasıl oluştuğunu analiz etmek için talep ve arz eğrilerinde ortaya çıkan değişmelerin etkilerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Esneklik kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü ve ekonomik etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tüketici dengesinin nasıl sağlandığını anlatmak için marjinal fayda ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı ile analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Üretici denge koşulu için marjinal, ortalama ve toplam maliyet kavramlarını ve bunların arasındaki ilişkileri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Piyasa tasnifi için tam rekabet piyasası ile monopol piyasası arasındaki farkları ve bunların ekonomik sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar ve bunları ölçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Milli gelir dengesinin oluşumu ve değişimini grafik yardımıyla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Harcama kalemlerinin değişiminde çarpan kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü, özelliklerini ve sınırlarını açıklar. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
11 | Para kavramını, paranın fonksiyonları, çeşitleri ve sistemlerini tartışır. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
12 | Para piyasası dengesi için para talep ve arzını analiz eder. | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Hayata Toplu Bakış, Genel Kavramlar, İktisadi Olay ve Tarafları, Kıtlık (Nedret Kanunu), İktisadi Adam Davranışı ve Tarafların Davranış Biçimleri | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
2 | Piyasa, Talep ve Talebi Etkileyen Unsurlar, Arz ve Arzı Etkileyen Unsurlar, Piyasa Dengesi, Piyasa Dengesinde Meydana Gelen Değişmeler | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
3 | Esneklik (Elastiklik): Talep ve Arz Esneklikleri, Hesaplama Şekilleri ve Yorumları | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
4 | Tüketici Dengesi: Fayda Analizi, Eş-Fayda ve Bütçe fonksiyonları ile tüketici dengesinin belirlenmesi | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
5 | Üretim Teorisi (Üretici Dengesi): Azalan Verim Kanunu, Eş-Ürün ve Maliyet Doğrusu Fonksiyonları, Uzun Dönem Üretim Maliyetlerinin Belirlenmesi | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
6 | Firma Gelirleri, Firma Dengesi (Tam Rekabet Piyasasında Kısa Dönem ve Uzun Dönem Analizi) | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
7 | Monopol Firmanın Gelir Fonksiyonlarının Belirlenmesi ve Firma Dengesi, Tam Rekabet Piyasasındaki İşletme ile Monopol İşletmenin Karşılaştırılması | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
8 | ARA SINAV | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
9 | Introduction to Macroeconomics | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
10 | MGin Hesaplama Şekilleri ve MG Yorumları MGin Toplam Arz, Toplam Talep ve Yatırım Tasarruf Açısından Denge Düzeyinin Belirlenmesi. | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
11 | Çarpan ve Hızlandıran mekanizmalarının Geometrik ve Cebirsel Gösterimi, Devletin Ekonomik Hayata Müdahale Gerekçe ve Şekilleri ile Milli Gelir Üzerindeki Etkileri | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
12 | Paranın Tarihsel Süreci, Bankacılık Kurumun Oluşum Süreci, Para Arzı ile İstihdam-Gelir ve Para Değeri Arasındaki İlişkiler | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
13 | Gelir Dağlımı ve Dağlımla ilgili değerlendirmeler İktisadi Büyüme, İktisadi Büyüme-Gelişme ilişkileri | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
14 | Uluslararası Ekonomik İlişkiler | Salih Şimsek, İktisada Giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | S.Simsek, M.Kemal Aydın, Mehmet Zeki AK, İktisat Bilimine Giriş, Değişim Yayınları, 2021 (8. Baskı) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomik analiz için gerekli olan temel iktisadi kavram ve prensipleri tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri tanımlar ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Piyasa dengesinin nasıl oluştuğunu analiz etmek için talep ve arz eğrilerinde ortaya çıkan değişmelerin etkilerini ana hatlarıyla belirtir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Esneklik kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü ve ekonomik etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Tüketici dengesinin nasıl sağlandığını anlatmak için marjinal fayda ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı ile analiz yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Üretici denge koşulu için marjinal, ortalama ve toplam maliyet kavramlarını ve bunların arasındaki ilişkileri analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Piyasa tasnifi için tam rekabet piyasası ile monopol piyasası arasındaki farkları ve bunların ekonomik sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar ve bunları ölçer. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Milli gelir dengesinin oluşumu ve değişimini grafik yardımıyla analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Harcama kalemlerinin değişiminde çarpan kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü, özelliklerini ve sınırlarını açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Para kavramını, paranın fonksiyonları, çeşitleri ve sistemlerini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Para piyasası dengesi için para talep ve arzını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 5 |
Toplam | 5 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |