Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Numune Hazırlama ve Kromotografik Yöntemler | CVM 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Belli seviyede ingilizce bilgisine sahip olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET İŞLEYEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kromotografik yöntemler için uygun numune hazırlama, ekstraksiyon, temizleme ve miktar analizlerine kadar gerekli süreçlerin prensipleri aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Çevresel numunelerde çoğunlukla karşılaşılan, ölçülmesi istenen veya ölçülmesi hedefleler kirleticileri için uygun ekstraksiyon ve temizleme metotlarını belirlemek. Ekstrakt edilen numunenin uygun şartlarda saklanması ve uygun kromotografik cihazlar kullanılarak analiz edilmesi ve elde edilen peak veya kütleleri kullanılarak miktar analizi yapılması ve sonuçların yorumlanması hedeflenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Numune Hazırlama Teknikleri: Farklı numune türleri (sıvı, katı, gaz) için uygun numune hazırlama yöntemlerini ve bu yöntemlerin temel prensipleri öğrenilir. Bu aşama, ekstraksiyon, numune temizleme, numune uçurma ve uygun çözücü seçimi gibi adımlarını içerir. | ||
2 | Kromatografik Ayırma Temelleri: Kromatografik ayırmanın nasıl gerçekleştiğini, adsorpsiyon, dağılım, iyon değişimi ve moleküler eleme gibi mekanizmalar öğrenilir. Kromatografinin prensipleri ve çeşitleri (ince tabaka, gaz, sıvı kromatografisi gibi), her bir yöntemin avantajları ve dezavantajları hakkında bilgi sahibi olunur. | ||
3 | Kromatografik Sistemlerin Bileşenleri: Kromatografik cihazların ana bileşenleri (enjeksiyon sistemi, ayırma kolonları, dedektörler vb.) ve bu bileşenlerin işlevleri hakkında bilgi edinilir. GC/ECD, GC/MS, HPLC, IC, LC/MS QToF cihazlarından en az birini numune analizlerinde kullanır. | ||
4 | Veri Analizi ve Yorumlama: Kromatografik yöntemlerle elde edilen verilerin analizi, kromatogramların yorumlanması, geliş süresi, peak, alanlarının ve yüksekliklerinin hesaplanması, sonuçların raporlanması konularında yetkinlik kazanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel numune hazırlama teknikleri ve Analiz teknikleri | |
2 | Sıvı-Sıvı Ekstraksiyon yöntemi | |
3 | Katı Sıvı Ekstraksiyon | |
4 | Katı Faz mikro Ekstraksiyon | |
5 | Gaz fazı, katı Faz mikro Ekstraksiyon | |
6 | Asidik Ekstraksiyon | |
7 | Numune ön işlem ve analize hazırlama | |
8 | Kromotografik Yöntemler | |
9 | Ion-Kromotografisi | |
10 | Gaz Kromotografisi (FID, ECD) | |
11 | Kütle detektörlü gaz kromotografisi (GC/MS | |
12 | Yüksek Performanslı Sıvı Kromotografisi (HPLC) | |
13 | Kütle Detektörlü/Q-TOFY Sıvı Kromotografisi (LC/MS, LC/MS-QTOF) | |
14 | Veri Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Power point, pdf olarak verilecek. Online makaleler ve YouTube videolarından yarrlanılacak |
Ders Kaynakları | 1. Modern Sample Preparation for Chromatography: ISBN 978-0-444-54319-6; https://doi.org/10.1016/C2011-0-00093-5 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Numune Hazırlama Teknikleri: Farklı numune türleri (sıvı, katı, gaz) için uygun numune hazırlama yöntemlerini ve bu yöntemlerin temel prensipleri öğrenilir. Bu aşama, ekstraksiyon, numune temizleme, numune uçurma ve uygun çözücü seçimi gibi adımlarını içerir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kromatografik Ayırma Temelleri: Kromatografik ayırmanın nasıl gerçekleştiğini, adsorpsiyon, dağılım, iyon değişimi ve moleküler eleme gibi mekanizmalar öğrenilir. Kromatografinin prensipleri ve çeşitleri (ince tabaka, gaz, sıvı kromatografisi gibi), her bir yöntemin avantajları ve dezavantajları hakkında bilgi sahibi olunur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Kromatografik Sistemlerin Bileşenleri: Kromatografik cihazların ana bileşenleri (enjeksiyon sistemi, ayırma kolonları, dedektörler vb.) ve bu bileşenlerin işlevleri hakkında bilgi edinilir. GC/ECD, GC/MS, HPLC, IC, LC/MS QToF cihazlarından en az birini numune analizlerinde kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Veri Analizi ve Yorumlama: Kromatografik yöntemlerle elde edilen verilerin analizi, kromatogramların yorumlanması, geliş süresi, peak, alanlarının ve yüksekliklerinin hesaplanması, sonuçların raporlanması konularında yetkinlik kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|