Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kimyasal Prosesler CVM 306 6 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çevre Mühendislerine kimyasal esaslı arıtma yöntemlerini öğretmek.

Dersin İçeriği

Sularda sertlik ve tayini, iyon değiştiriciler, adsorpsiyon ve uygulaması, oksidasyon, dezenfeksiyon, koagülasyon-flokülasyon ve uygulaması, kimyasal çöktürme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sularda sertlik parametresini ve giderme yöntemlerini tanır ve kireç-soda metodunun hesaplamalarını yapar
2 İyon değiştiricileri ve iyon değiştirme prosesini tanır ve kolon projelendirme hesaplarını yapar
3 Adsorpsiyon prosesini öğrenir ve su arıtımına uygular, adsorpsiyon kolonlarını projelendirir
4 Okidasyon prosesini ve oksidantları tanır, hesaplamalarını yapar
5 Dezenfeksiyonu tanımlar,dezenfektanları tanır ve klorlama ile ilgili hesaplamaları yapar
6 Koagülasyon ve flokülasyon işlemlerini öğrenir, projelendirmelerini yapar
7 Kimyasal çöktürmeyi tanımlar ve su arıtımında kimyasal çöktürme hesaplarını yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sularda sertlik ve giderilmesi / Laboratuvar Uygulaması
2 Kireç-soda metodu ile sertlik giderimi ile ilgili projelendirme
3 İyon değiştiriciler ve iyon değiştirme
4 İyon değiştirici sistemlerin projelendirilmesi
5 Adsorpsiyon ve su arıtımında uygulanması / Laboratuvar Uygulaması
6 Adsorpsiyon sistemleri ile ilgili projelendirme
7 Oksidasyon ve su arıtımında oksidasyonun kullanılması
8 Dezenfeksiyon,dezenfeksiyon yöntemleri ve uygulamaları
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Özel Ders notları

Ders Kaynakları

1. AWWA, Water Quality and Treatment, Fourth Ed.,McGraw-Hill,Inc., 1990

2. W.Stumm,J.J.Morgan, Aquatic Chemistry, Third Ed., John Wiley&Sons, Canada, 1996

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Sularda sertlik parametresini ve giderme yöntemlerini tanır ve kireç-soda metodunun hesaplamalarını yapar
2 İyon değiştiricileri ve iyon değiştirme prosesini tanır ve kolon projelendirme hesaplarını yapar 5
3 Adsorpsiyon prosesini öğrenir ve su arıtımına uygular, adsorpsiyon kolonlarını projelendirir 5
4 Okidasyon prosesini ve oksidantları tanır, hesaplamalarını yapar
5 Dezenfeksiyonu tanımlar,dezenfektanları tanır ve klorlama ile ilgili hesaplamaları yapar
6 Koagülasyon ve flokülasyon işlemlerini öğrenir, projelendirmelerini yapar
7 Kimyasal çöktürmeyi tanımlar ve su arıtımında kimyasal çöktürme hesaplarını yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 3 1 3
Ödev 3 1 3
Final 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 3 3 9
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 229
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,16
Dersin AKTS Kredisi 4