Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hava Kirliliği ve Kontrolü CVM 307 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Mühendislik Bilimlerinin uygulama alanına giren Hava Kirliliği ve Kontrolü; Yaşam ortamı olan hava ve atmosferi kirleten kaynakların neler olduğunu, Hava kirliliğinin tarihsel sürecini ve endüstriyel faaliyetlerle olan ilişkisinin, kirliliğin önlenebilmesi için kullanılan tekniklerin, yasal dayanak ile bu bilgilerin mühendislikte nerelerde kullanılacağının öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Giriş Hava ve Atmosferin yapısı Hava kirliliğinin tarihsel süreci Kirleticiler ve kaynakları- Fosil yakıtlar ve özellikleri Yanma ve yanma ürünleri Hava Kirliliğini azaltıcı yöntem ve teknikler Yasal dayanaklar ve mevzuat İzne tabi tesisler ve sınır değerler Kirletici ölçme teknik ve yöntemleri Uluslar arası antlaşmalar ve yaptırımlar -

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hava ve atmosferin yapısını inceler.
2 Atmosferin Fiziksel ve Kimyasal Yapısını inceler.
3
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hava ve atmosferin yapısını inceler.
2 Atmosferin Fiziksel ve Kimyasal Yapısını inceler.
3 Hava Kirliliğinin Kaynaklarını bilir.
4 Hava Kirliliğine Meteorolojinin Etkisini bilir.
5 Hava Kirliliğine Neden Olan Kirleticileri bilir.
6 Hava Kirliliğinin insan ve çevre üzerindeki etkileri genel olarak inceler.
7 Hava Kirliliğinde Kirletici Ölçme Teknik ve Yöntemlerini bilir.
8 Küresel Hava Kirliliği ve Çevre ile ilgili Uluslararası Sözleşme ve Bildirgeleri bilir.
9 Hava Kirliliği İle İlgili Ulusal Yasal Dayanaklar ve Mevzuatlarını bilir.
10 Hava Kirliliği Modellemesi yapabilir.
11 Hava Kirliliği Modellemesi yapabilir.
12 Hava kirliliği kontrolüne giriş bilir.
13 Hava kirliliği kontrol ekipmanlarının tipleri hesaplayabilir.
14 Partikül (Toz) ve gaz ayırma tekniklerini hesaplayabilir.
Kaynaklar
Ders Notu

Hava kirliliği ve Kontrolü Ders Notu (Basılmamış)

Ders Kaynakları

1-MÜEZZİNOĞLU A., 1987. Hava Kirliliğinin ve Kontrolünün Esasları. D.E.Ü. Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi.
2-ELSEM, M.D., Atmospheric Pollution: A global problem, Blackwell Publisher, Oxford, 1992.

3-Handbook of air pollution technology,  S.Calvert, H.M.Englung, Kütüphane. 

4-Air pollution and its control, K.Wark, Kütüphane 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, X
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Hava ve atmosferin yapısını inceler. 4 3 4 3 3 5 4 4 3 4 3
2 Atmosferin Fiziksel ve Kimyasal Yapısını inceler. 5 5
3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 25
2. Ödev 45
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ödev 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 1 4
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,2
Dersin AKTS Kredisi 4