Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | CVM 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DEDE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel İstatistik teknikler hakkında bilgiler vermek, bu çerçevede verilerin derlenip düzenlenmesi ve basit istatistik tekniklerle analizlerinin yapılması, rassal olayların olasılıkları ve değişkenler arası ilişkilerin analiz edilmesi. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Verilerin Seriler ve Grafiklerle gösterimi, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Sapma Ölçüleri, Asimetri ve Basıklık Ölçüleri, Küme Teorisi, Sayma Teknikleri ve Olasılı Hesapları, Olasılık Dağılımları, Kesikli ve Sürekli Olasılık Dağılımları, Regresyon ve Korelasyon Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ana kütle ve örnek kavramları | ||
2 | Veri derleme, düzenleme ve grafikle gösterim | ||
3 | Verilerin betimsel istatistiklerle tanımlayarak yorumlar yapabilir | ||
4 | Olaylar ve olasılıkları hakkında çözümler yapar | ||
5 | Olasılık dağılımlarını kullanarak olayları analiz eder | ||
6 | Değişkenler arası ilişkileri analiz eder |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistik temel kavramlar ve grafikler | |
2 | Merkezi eğilim ölçüleri, aritmetik ortalama, tartılı aritmetik ortalama, Geometrik, harmonik ve kareli ortalamalar | |
3 | Mod, medyan ve kartiller, mod ve medyanın grafikle gösterimi, ortalamalar arası ilişkiler | |
4 | Sapma ölçüleri, değişim aralığı, kartil aralığı, ortalama sapma | |
5 | Standart sapma, değişim katsayısı | |
6 | Asimetri ve basıklık ölçüleri, Pearson asimetri ölçüleri, Bowley asimetri ölçüsü ve momentler | |
7 | Momentlere dayanan asimetri ve basıklık ölçüleri | |
8 | Olasılık kavramı, küme teorisi, sayma teknikleri | |
9 | Örnek uzay ve olay, olasılık tanımları, olasılık teori ve aksiyomları, şartlı olasılık | |
10 | Olayların bağımsızlığı, Bayes teoremi, olasılık dağılımları | |
11 | Kesikli olasılık dağılımları, Binom, Poisson, Hipergeometrik dağılım | |
12 | Sürekli olasılık dağılımları, Uniform, Üstel, Normal dağılım | |
13 | Değişkenler arası ilişkiler, korelasyon, determinasyon ve belirsizlik katsayıları | |
14 | Regresyon analizi, Basit doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ana kütle ve örnek kavramları | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Veri derleme, düzenleme ve grafikle gösterim | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Verilerin betimsel istatistiklerle tanımlayarak yorumlar yapabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Olaylar ve olasılıkları hakkında çözümler yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Olasılık dağılımlarını kullanarak olayları analiz eder | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Değişkenler arası ilişkileri analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 0 |
1. Kısa Sınav | 0 |
2. Kısa Sınav | 0 |
1. Ödev | 0 |
Toplam | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 0 |
1. Final | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 233 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |