Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik CVM 208 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. RABİA KÖKLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hidrolik temel bilgilerini vermek.

 

 

Dersin İçeriği

Pompalar;Laminer ve türbülanslı akımlar;Borularda sürekli ve yersel yük kayıpları;Seri ve paralel borular;Çok hazneli boru şebekeleri,Açık kanal akımları;Üniform akımlar;Hidrolikçe en uygun kesit;Özgül enerji,kritik derinlik;Üniform olmayan ani ve tedrici değişken akım;Su yüzü profillerinin hesabı;Akım ölçümleri.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini vermek
2 Boru akımları ile ilgili bilgileri vermek
3 Su ve atıksu arıtma tesisleri hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
4 İletim sistemleri hidrolik hesap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
5 Pompa sistemlerinin hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
6 Su dağıtım sistemleri hidrolik hasap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
7 Çevre Mühendisliği alanında problemleri tanımlama ,modelleme ve çözme becerisi kazandırma
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Borularda akım(Laminer ve Türbülanslı akım)
2 Basınçlı akımlar
3 Borularda akım(Sürekli yük kayıpları)
4 Borularda akım(Yersel yük kayıpları)
5 Boru sistemlerinin çözümü (Seri parelel)
6 Çok hazneli ve kompleks boru sistemleri
7 Açık kanal akımları
8 Açık kanal akımları hız ve rejim
9 Ara sınav
10 Hidrolik yönden en uygun kesit
11 Özgül Enerji
12 Su yüzeyi profilleri
13 Hidrolik Sıçrama
14 Akım kontrol yapıları
Kaynaklar
Ders Notu

Hidrolik Ders Notu (Basılmamış) Prof. Dr. Bülent ŞENGÖRÜR

 

Ders Kaynakları

Streeter, V.L, Wylie,E.B., Fluid Mechanics, McGraw Hill, 1985.
2-Karahan, E.,Boru ve Açık Kanal Hidroliği, Teknik Kitaplar, İstanbul, 1986.
3-Yüksel,Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Beta Yayınları, İstanbul, 2000.
4-Çengel, Y.A., Cimbala, J.M., Fluid Mechanics, McGraw Hill, NewYork, 2006

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini vermek
2 Boru akımları ile ilgili bilgileri vermek
3 Su ve atıksu arıtma tesisleri hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
4 İletim sistemleri hidrolik hesap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
5 Pompa sistemlerinin hidrolik tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
6 Su dağıtım sistemleri hidrolik hasap ve tasarımı ile ilgili bilgileri vermek
7 Çevre Mühendisliği alanında problemleri tanımlama ,modelleme ve çözme becerisi kazandırma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 5