Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Kimyası ve Laboratuvarı I | CVM 201 | 3 | 2 + 2 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN, |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Muhammed HAS |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciye Çevre Mühendisliği dalında kimya bilgisi vermek |
Dersin İçeriği | Kimyasal kinetik, kimyasal denge,sulu çözeltilerde denge,asitler ve bazlar, çözünürlük dengeleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Asit ve baz kavramlarını tanır ve kuvvetli ve zayıf asit ve bazların pH larını hesaplar/Analiz tekniklerini öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
4 | Tampon çözelti ve hidroliz kavramlarını tanır ve hesaplamalarını yapar.Çözünme ve çökme kavramlarını tanır ve iyonların atıksulardan çöktürme hesaplarını yapar/Çevre Kimyası I dersinin içeriğindeki önemli olan parametrelerin belirlenmesini ve ölçülmesini | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kompleks ve şelat yapılarını tanır, Redoks reaksiyonlarını ve pE kavramını öğrenir/Deneyde olabilecek hataları ve deney sonuçlarını rapor etmeyi öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | |
2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | |
3 | Asit ve baz tanımları, pH tanımı, kuvvetli asit ve bazlar/Numune hazırlama ön işlemleri | |
4 | Zayıf asitler ve bazlar, nötralizasyon,titrasyon, indikatörler,Kuvvetli asitlerin kuvvetli bazlarla titrasyonu ve pH hasapları/Çözelti hazırlama | |
5 | Zayıf asitlerin kuvvetli bazlarla titrasyonu, Titrasyonlarda pH hesabı/Faktör tayini | |
6 | Tampon çözeltiler,tampon çözeltilerde pH hesabı,Hidroliz/Asidimetri-alkalimetri | |
7 | Bazik tuzların pH hesabı,Çözünürlük dengeleri;az çözünen tuzlar/Kuvvetli asit-Kuvvetli baz titrasyonları | |
8 | Çözünürlük çarpımı,Çöktürme;seçimli çöktürme/Zayıf asit-Kuvvetli baz titrasyonu | |
9 | Çözünürlük diyagramları, karbonat ve pH ayarı ile ağır metallerin çöktürülmesi/Klorür tayini | |
10 | Ara sınav | |
11 | Kompleks ve şelat yapıları,metal kompleks yapıları/ Sülfat Tayini | |
12 | Ligandlarla kompleksleşme,humik maddelerle kompleksleşme /Demir tayini | |
13 | Oksidasyon-redüksiyon reaksiyonları,pE/Örnek soru çözümleri | |
14 | Nernst denklemi,pE-pH diyagramları/Örnek soru çözümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özel ders notları |
Ders Kaynakları | 1. S.E.Manahan, Environmental Chemistry,Boca Raton: CRC Press LLC, 2000 2. Colin Baird, Michael Cann, Environmental Chemistry, W. H. Freeman, 3 edition, 2004 3. Paul L. Houston, Chemical Kinetics and Reaction Dynamics, McGRAW-HILL INTERNATIONAL EDITION, 1st ed., 2001 4. Tevfik Atalay, Kimyasal Kinetik, Nobel Yayınevi, 1. basım, 2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | 0 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | 0 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Asit ve baz kavramlarını tanır ve kuvvetli ve zayıf asit ve bazların pH larını hesaplar/Analiz tekniklerini öğrenir. | 1 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Tampon çözelti ve hidroliz kavramlarını tanır ve hesaplamalarını yapar.Çözünme ve çökme kavramlarını tanır ve iyonların atıksulardan çöktürme hesaplarını yapar/Çevre Kimyası I dersinin içeriğindeki önemli olan parametrelerin belirlenmesini ve ölçülmesini | 2 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kompleks ve şelat yapılarını tanır, Redoks reaksiyonlarını ve pE kavramını öğrenir/Deneyde olabilecek hataları ve deney sonuçlarını rapor etmeyi öğrenir | 1 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 7 | 1 | 7 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |